23948sdkhjf

Stor plan for Aarhus ligger klar: - Et omfattende og komplekst projekt

Banedanmark er klar til at indlede en større ombygning af jernbanenettet i og omkring Aarhus

Aarhus Helhedsløsning.

Sådan hedder det projekt, der indledes i Aarhus til foråret og omfatter en opgradering af jernbanenettet omkring byen. Målet er at gøre banen klar til fremtiden, hvor togene hovedsageligt er eldrevne.

Det skriver Banedanmark i en pressemeddelelse.

Projektet bliver ifølge baneselskabet nøglen til at elektrificere hele den østjyske hovedstrækning fra Aalborg i nord til Fredericia i syd. Der skal først og fremmest ombygges spor, broer og peronner, mens banerne senere skal elektrificeres. 

Også de "ældgamle" analoge signaler bliver udskiftet med et digitalt system, mens sporene i Aarhus får en hastighedsopgradering, skriver Banedanmark.

Afgørende ændringer

Anlægschef i Banedanmark, Jørn H. Jacobsen, er ikke i tvivl om vigtigheden af at få søsat projektet:

- Ombygningen af jernbanen til, fra og på Aarhus Hovedbanegård er et omfattende og komplekst projekt, hvor vi samler trådene fra flere af de vigtigste opgaver, som vi løser i disse år. Det er afgørende for, at der kan køre eltog på den jyske hovedstrækning, siger han i pressemeddelelsen.

Aarhus Helhedsløsning

En oversigt over, hvad Banedanmark udfører omkring Aarhus fra 2025 til 2026:

  • Omfattende fornyelse af spor, inkl. af sporskifter, afvanding mv.

  • Visse mindre hastighedsopgraderinger

  • Et nyt spor på Aarhus H (spor 8)

  • En forlængelse af perronerne på Aarhus H, inkl. en afledt flytning af sporskiftezonen uden for perronområdet

  • Renovering af nuværende cykelparkeringsbro op ad Bruuns Bro

  • Forskellige broarbejder, herunder som led i at skabe tilstrækkelig frihøjde til kørestrømsanlægget under en række broer

  • For Bruuns Bro opnås frihøjden via en sænkning af sporet under broen

  • Opgradering af en større vandledning under Værkmestergade

  • Udrulning af det nye signalsystem på Aarhus H og på banestrækningerne ind mod banegården

  • Etablering af kørestrømsanlæg med master, køreledning, mv. på Aarhus H og på banestrækningerne ind mod banegården.

Kilde: Banedanmark

Han understreger desuden, at ændringerne kommer til at løse flere problemstillinger:

- En elektrificeret og fornyet jernbane med nyt signalsystem vil sikre kortere rejsetid, reduceret udledning af partikler og CO2, mindre støj og flere tog til tiden.

Påbegyndelsen af ombygningen er sat til uge 14 i 2025 altså omkring begyndelsen af april og udskiftningerne og opgraderingerne forventes endeligt gennemført i udgangen af 2026.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094