23948sdkhjf

Vejdirektoratet tildeler ny kontrakt på Nordhavnstunnellen

Anlæggelsen af Nordhavnstunnelen og de medfølgende anlægsarbejder i området mellem Østerbro og Nordhavn i København er et af de største infrastrukturprojekter i København Kommune i årtier.

Og entreprisen har skabt stor bevågenhed. Ikke kun inden for Danmarks grænser; Virksomheder fra både Spanien, Belgien, Holland og Tyskland har - som tidligere beskrevet i Licitationen - vist interesse for at levere det driftskritiske styresystem, som giver overblik over hændelser, tekniske fejl med mere i tunnelen.

Men det blev et dansk hold fra ingeniør- og designvirksomheden Afry, som løb med opgaven, der har en værdi af cirka 70 mio. kr., og som skal udføres frem mod tunnelens planlagte åbning i 2027. Det skriver Afry i en pressemeddelelse om opgaven.

Blev adskilt fra selve tunnelbyggeriet

Området omkring den kommende Nordhavnstunnel er ikke ukendt land for Afrys automations-ingeniører. I 2017 leverede de et komplet SCADA-system (Supervisory Control And Data Acquisition) til Nordhavnsvejtunnelen

Opgaven med styresystem til Nordhavnstunnelen er blevet adskilt fra selve tunnelbyggeriet, som MT Højgaard Danmark i august vandt i joint venture med belgiske N.V. BESIX S.A., fordi Vejdirektoratet søgte en leverandør, der er ekspert i avancerede styresystemer.

– Det er vigtigt, at vi lærer af de erfaringer, som Københavns Kommune har gjort sig på Nordhavnsvejtunnelen, så vi får et integreret system mellem de to tunnelstrækninger, der fungerer optimalt fra begyndelsen, forklarer Silas Nørager, der er projektleder i Vejdirektoratet og ansvarlig for anlægget af Nordhavnstunnelen.

– Opgaven er teknisk udfordrende, og det giver kun projektet en ekstra dimension, at der også skal ske en sammenkobling med det eksisterende system i Nordhavnsvejtunnelen, fortsætter han.

Erfarne kræfter i teamet

Når Afrys automationsteam inden længe trækker i arbejdstøjet, er det med over 20 erfarne ingeniører, hvoraf godt halvdelen også var tilknyttet projektet på Nordhavnsvejtunnelen i 2017. Desuden har flere af dem efterfølgende stået for service og support på tunnelen. Det er med andre ord et meget erfarent team, AFRY liner op til den nye, vundne opgave.

– Vi stiller med et stærkt hold med specialistkompetencer inden for specielt automation, electrical engineering og komplekse tekniske anlæg til infrastrukturprojekter, siger Kasper B. Nielsen, der er Market Area Manager for Advanced Automation i AFRY i Danmark.

Leverancen i detaljer

Konkret skal AFRY stå for opgradering og udvidelse af det eksisterende SCADA-anlæg i den cirka 600 m lange Nordhavnsvejtunnel, så det også omfatter den kommende ca. 1,4 km lange Nordhavnstunnel.

På den måde bliver det ét sammenhængende styringssystem, som giver overblik over hændelser, meddelelser om tekniske fejl, der skal rettes, samt mulighed for at igangsætte sikkerhedsanlæg efter behov.

Udover SCADA og netværk omfatter entreprisen ITS (Intelligente Transport Systemer), ITV/-hændelsesdetektering og branddetektering i samme område.

Nordhavnstunnelen

Nordhavnstunnelen skal forløbe 1,4 km under Svanemøllebugten i København og konstrueres som det, der kaldes en cut’n’cover-tunnel. Kort fortalt betyder det, at der graves ud, tunnelen etableres, mens indfatningsvægge holder vand og jord ude, og endelig dækkes den til igen.

Vejdirektoratet er bygherre på projektet. Efter anlæg bliver tunnelen overdraget til Københavns Kommune, og tunnelen bliver dermed en del af det kommunale vejnet.

Projektet finansieres af By & Havn I/S, der også står for den generelle byudvikling i Nordhavn, Københavns Kommune og det fremtidige selskab for Lynetteholmen.

Nordhavnstunnellen vil ifølge hovedtidsplanen kunne blive taget i brug i midten af 2027, og hele projektet inkl. forundersøgelser etc. er budgetteret til 3,4 mia. kr.

Se nøgletal for:
Læs mere om: Nordhavnstunnellen
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.911