23948sdkhjf

Med speciel hjulgraver på kirkegården

Der er mange udmærkede gravemaskiner, men når der skal graves på en kirkegård, er det en stor fordel med special-gravemaskiner, der er konstrueret lige præcis til kirkegårds-arbejde.

- Derfor var der ikke tvivl om, hvad der skulle stå på vores nye maskine. Nemlig det samme som på forgængeren - og forgængerens forgænger.

Bjarne Caspersen har været graver på københavnske kirkegårde i 37 år. Hvis man spørger ham, hvem der er hans favorit-graver, lyder svaret: "Hansa". Det fremgår af en pressemeddelelse fra leverandøren.

Hansa er en tysk gravemaskine, der specielt er konstrueret til opgaverne på kirkegårde. Blandt dem naturligvis ikke mindst gravning af nye grave. Den seneste hjulgravemaskine, som Københavns Kirkegårde har anskaffet med Bjarne Caspersen som maskinkyndig fagmand, er en Hansa APZ 531 H. Den er nu stationeret på Danmarks største kirkegård, Vestre Kirkegård tæt på Vesterbro i Københavns sydhavnskvarter.

Det er direktør Lennart Ahlefeldt-Laurvig hos maskinfirmaet Special Maskiner A/S i Rudkøbing på Langeland, der som dansk Hansa-importør og -forhandler har sørget for at hente special-graveren til Vestre Kirkegård.

100 år og en formiddag

- Vi har omkring 250 kistebegravelser om året. Vi har også prøvet en ordinær gravemaskine til opgaverne, men det tager 100 år og en formiddag at grave en grav. Med Hansa-graveren kan en erfaren mand lave en ny grav på et kvarters tid. Jeg har haft med kirkegårdene at gøre i 37 år, og indtil for ti år siden kørte jeg på alle de københavnske kirkegårde, fortæller Bjarne Caspersen.

- Da vi i sin tid købte den første Hansa, havde vi også set på alle mulige andre mærker. Vi fandt hurtigt ud af, at der ikke var nogen af de andre gravemaskiner, der kunne måle sig med Hansa, netop fordi den er bygget specielt til vores opgaver. Da vi købte den nye APZ 531 H, var det egentlig tanken at udskifte den tidligere Hansa-graver. Men vi valgte alligevel at beholde den og lade den køre på Sundby Kirkegård. Den fejler jo ikke noget. Efterfølgeren er bare en 20 år yngre model, forklarer Bjarne Caspersen.

Hansa APZ 531 H er en multimaskine, som da også bruges til meget andet end kun at grave nye grave på Vestre Kirkegård.

Ikke ud i det bløde

- Den er smal og meget smidig og kan i øvrigt grave helt rundt om sig selv. Så den kan komme ind alle steder. Vi bruger den også til at plante træer, fjerne gravsten og andre opgaver. Gangene på kirkegården er kun 180 centimeter brede, og derfor kommer maskinens beskedne bredde naturligvis til sin ret. Vi har mulighed for at sideforskyde, så vi lægger vægten over i den ene side og sikrer os mod at ryge ud i blødt terræn, hvis vi kører tæt på en nytilkastet grav, siger Bjarne Caspersen.

Den nye graver-graver har permanent firehjulstræk. Det er med til at sikre, at maskinen altid kommer rundt, også i vanskeligt terræn. Tilmed er maskinen maksimalt manøvredygtig med ikke færre end fire forskellige styremetoder. Den kan styre både med forhjulene som en bil, separat med baghjulene, køre med firehjulsstyring, eller bruge krabbestyring.

Udsyn hele vejen rundt

Graver Aksel Pleth Sørensen tilbringer mange arbejdstimer i kabinen på Hansa-gravemaskinen på Vestre Kirkegård. Han bemærker blandt andet, at samtlige maskinens bevægelige dele kan styres fra førerhuset. Det er med til at gøre hjulgraveren effektiv og sikker for maskinføreren.

- Panoramaforruden giver mig et godt udsyn hele vejen rundt. Som standard har Hansa monteret et kamera på siden, så jeg også har overblik over de blinde vinkler. Og så er det smart, at kabinen har skydedør. Det gør det nemt og hurtigt at komme ind og ud. Det skal jeg ofte mange gange i løbet af en arbejdsdag, siger Aksel Pleth Sørensen.

Hansa-graverens teleskopbom har en rækkevidde på op til 7,3 meter og en specielt forstærket grab, der kan rotere 360 grader. Maskinen kan også monteres med tilbehør som saks, jordbor eller hydraulikhammer. Hjulgraveren kommer i øvrigt med centralsmøring som standard fra fabrikken i Selsingen vest for Hamburg.

40 km/t

Tyskerne har lagt en 150 hk Iveco-motor i maskinrummet. Transmissionen er hydrostatisk, og Hansa-graveren bevæger sig rundt med op til 40 km/t.

- Fabrikken har mange års erfaring i udvikling og produktion af arbejdskøretøjer til den kommunale sektor og gravemaskiner til kirkegårde. Multikøretøjerne kan indregistreres enten som varebiler til højst 3500 kg eller som lastbiler op til 6000 kg. Med transporthastighed op til 60 km/t tjener de mange forskellige formål som redskabsbærere, som samtidig har god lastkapacitet. Fortæller direktør Lennart Ahlefeldt-Laurvig hos Special Maskiner A/S.

Hansa Maschinenbau blev grundlagt i 1950’erne som en smedje. I 1960’erne kom der gang i udviklingen af firehjulstrukne gravemaskiner og dumpere, og i 1970’erne begyndte smalle og gesvindte Hansa-biler og -gravere at rulle ud fra den nordtyske fabrik. 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.171