23948sdkhjf

Vestmotorvejen får grønnere belægning

De danske statsveje bliver lidt grønnere i år.

Vejdirektoratet udlægger nemlig 156 km klimavenlig asfalt fordelt på 100 km motorvej og 56 km hovedlandevej i løbet af dette års asfaltsæson.

Klimavenlig asfalt er lettere for dækkene at køre på, fordi belægningen giver mindre rullemodstand mellem dæk og vej. Derved bruger biler og lastbiler mindre brændstof, hvilket reducerer CO2-udledningen fra trafikken.

Sammen med Vejdirektoratet, industrien og forskere fra universitetsverdenen har entreprenørvirksomheden NCC siden 2011 været med til at udvikle den klimavenlige asfalt. Og netop nu er NCC ved at udskifte den gamle asfalt med den særlige belægning på strækningen mellem Vemmelev og Korsør.

Udlægningen sker i forlængelse af regeringens beslutning fra sidste efterår om, at den nye asfalt på statsvejnettet som udgangspunkt skal være klimavenlig.

- Der er store gevinster at hente med den nye type belægning. Man kører længere på literen, når rullemodstanden på vejen er mindre. Det er både godt for klimaet og bilisternes pengepung. Det giver derfor god mening at udskifte de gamle belægninger med klimavenlig asfalt, udtaler Bjarne Bo Lund-Jensen, der er produktchef i NCC Industry, Asfalt, i en pressemeddelelse.

Nordjysk motorvej får også asfalt

Den nordjyske motorvej ved Svenstrup E45 får også klimavenlig asfalt. Fra på søndag den 30. august om aftenen og cirka en måned frem lægger Vejdirektoratet og NCC en ny, klimavenlig asfalt på dele af E45 Nordjyske Motorvej ved Svenstrup.

Asfaltarbejdet starter med, at den gamle belægning affræses. Herefter udføres der lokale reparationer i den underliggende belægning. Endelig udlægges der ny belægning, og til slut påføres der striber.

Han påpeger samtidigt, at den nye type asfalt tager hensyn til omgivelserne, da den har en støjreducerende effekt og dermed begrænser trafikstøj, der kan være til stor gene for bolig- og naturområder.

- Opskriften er en asfaltbelægning, som er bygget op af en grov struktur, et solidt bindemiddel og en stærk mørtel, der sikrer vejen en lang levetid, forklarer Bjarne Bo Lund-Jensen.

616.000 tons sparet CO₂
Asfalttypen er ifølge NCC den eneste af sin art i hele verden, og den kan have stor betydning for bestræbelserne på at gøre noget ved CO₂-udledningen, der kommer fra vejene. Når hele statsvejnettet er udskiftet med den klimavenlige asfalt ved det almindelige asfaltskifte, er der nemlig sparet 616.000 tons CO2, viser en rapport fra Vejdirektoratet.

Flere grønne løsninger på vej
Det er NCC’s asfaltfabrik ved Svebølle på Vestsjælland, som står for produktionen af de cirka 6.100 tons klimaasfalt.

Før sommerferien producerede og udlagde NCC samme type klimavenlige asfalt på Herningmotorvejen og forsætter med de grønne løsninger til september, hvor også motorvejsstrækningen i Aalborg og en strækning på E47 ved Sakskøbing bliver belagt med klimavenlig asfalt.
brahe

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141