Arkitema vinder Trondhjems nye station: Skal bygges, mens togene kører
Vinderen af arkitektkonkurrencen om at designe den nye Trondhjem Station blev kåret torsdag. Det er Arkitema Architects, som har tegnet den kommende stationsbygning, der vil få en central placering i byen.
Vinderforslaget ”Kurven” blev præsenteret i går, torsdag, i Trondhjem. Arkitektkonkurrencen er udskrevet af Norske Arkitekters Landsforbund (NAL), og Trondhjem Station bliver den første bygning i en større plan der skal binde centrum af byen sammen med havnen. Arkitema Architects skal, sammen med det lokale arkitektfirma PKA, arbejde videre med vinderforslaget til det kommende stationscenter – i tæt samarbejde med bygherren, Bane NOR Eiendom. Det oplyser Arkitema i en pressemeddelelse.
– Den nye terminalbygning vil blive en integreret del af kommunens gode og ambitiøse fremtidsplaner for hele området ned mod havnen, hvor vi lægger de fysiske rammer for en bæredygtig bygning for den kollektive trafik. Her samles flere forskellige ydelser, og vi har lagt en nøje plan, der sikrer en velfungerende logistik for alle passagerer, både dem der kommer med tog, og dem der kommer med bus, båd, cykel og bil, fortæller Thomas Grave-Larsen, forretningsområdechef i Arkitema Architects.
Kompliceret træbygning bygges mens togene kører
”Træbyen Trondhjem” er den vision for byen, der har givet inspiration til at tegne den nye Trondhjem Station med en bærende konstruktion i træ. Træ giver et lavt CO2-aftryk, og samtidig giver brugen af træ identitet og æstetiske kvaliteter, skriver Arkitema i pressemeddelelsen. Visionen er at skabe et tydeligt vartegn, både arkitektonisk, klimapolitisk og som en videreføring af Trondhjems stolte traditioner for træbygninger.
– Vi har været i tæt samarbejde med de lokale arkitekter fra PKA, der har sikret, at projektet har en solid lokal forankring. Vores arkitektoniske tilgang til opgaven har været at skabe et nyt og samlende byrum for Trondhjem – en norsk ”storstue”, der tilfører byen en række nye og uformelle mødesteder og rum. Projektet forstærker med sin kurvede og aftrappende facade, koblingen mellem byen og havnen og accentuerer oplevelsen af de ikoniske gamle træhuse ved Nidelven, når man ankommer til byen fra vandsiden via Sjøgangen, fortæller Arkitekt MAA og Partner, Thomas Birkkjær fra Arkitema Architects’ konkurrenceafdeling i Danmark.
En af de store udfordringer i den kommende byggeproces bliver, at centret skal bygges hen over togskinnerne og at det hele skal foregå uden, at togdriften bliver påvirket. Derfor er en del af designet også, at de bygningsdele der skal strække sig hen over skinnerne vil blive opført i moduler, der kan monteres hurtigt. Også de helt specielle facader, der giver solafskærmning til hele bygningen, vil blive præfabrikeret i moduler, hvilket vil gøre monteringen betragteligt enklere.