LICITATIONEN MENER: Indeklimaet må ikke ryge i baggrunden
Elever og lærere opholder sig væsentlig længere tid på landets folkeskoler, end da mange af dem blev opført for 40-50 år siden.
For mens folkeskolen har udviklet sig i takt med stigende krav til elever og lærere fra samfundet omkring dem, er folkeskolebygningerne slet ikke fulgt med.
I 2017 viste en opgørelse fra Arbejdstilsynet eksempelvis, at ud af 346 besøg på landets folkeskoler havde det resulteret i 84 påbud og vejledninger, som skal rette op på et dårligt indeklima.
For kommunerne er det unægtelig en benhård prioritering, når de med det kommunale anlægsloft in mente skal vælge mellem renovering og opgradering af indeklimaet på deres folkeskoler eller stadig større udgifter til velfærd. Her kan indeklima-problematikken hurtigt ryge i baggrunden.
Men det er en ærgerlig vej at gå, fordi forskning viser, at et dårligt indeklima hæmmer elevernes indlæring. I en tid hvor alle politiske partier har en ambition om, at Danmark skal have en folkeskole i verdensklasse, nytter det ikke noget, at eleverne risikerer at få indlæringsproblemer og fysiske skavanker, fordi de dagligt skal sidde i lokaler med dårligt indeklima. Her står de fysiske forhold i flere kommuner slet ikke mål med ambitionerne på nationalt plan.
Man er nødt til at tage indeklimaproblematikken alvorligt politisk- både i kommuner og i Folketinget. Det kræver en finansiel prioritering, som kommunerne i sidste ende bør følge op med indeklimarenoveringer.
Artiklen er en del af temaet Lederen.