Efterspørgsel på store saltbøsser
I Lyngby-Taarbæk Kommune nord for København er der for lidt plads til vinterens vejsalt, og derfor overvejer kommunen nu en anden løsning på problemet. Dermed læner man sig op ad erfaringer fra blandt andet Aalborg, hvor man har investeret i saltsiloer, som både fås mobile og som faste installationer. Og der er flere fordele ved at bruge en silo. Der spares meget plads, og når saltbilen kan køre ind under siloen, tager det kun sekunder at fylde bilen. Dermed spares også udgifter til en læssemaskine.
Faktisk har man i Aalborg fundet ud af, at når saltet kommer op, kommer budgettet ned. Og budgettet kommer faktisk 40 procent ned ved at hæve saltet tre-fire meter op.
Sådan er regnestykket hos boligselskabet Plus Bolig i Aalborg. Fem afdelinger er blevet udstyret med hver sin saltsilo, som aflaster mandskabets rygstykker, giver voldsomt nemmere håndtering og altså også pynter på bundlinjen i vinterregnskabet.
Har samlet erfaringer
I 2012 fik boligselskabet leveret to mobilsiloer fra den sydtyske producent Holten. Firmaet Special Maskiner i Rudkøbing er dansk importør af Holten-produkterne, hvor siloerne til fem kubikmeter salt er det absolut hit.
Også i Nordjylland. Efter at de to første siloer kom på plads og beviste deres duelighed, har Plus Boligs bygningsinspektør, Claus Greve, igen haft bud til Special Maskiner.
- Vi skulle lige prøve silo-ideen af med de to første. Nu har vi købt yderligere tre saltsiloer. Dermed har vi fem, og vore afdelinger er dækket ind, så der højst er en kilometer at køre med redskabsbærerne, når saltsprederne skal fyldes op, forklarer Claus Greve.
150 kg salt på 30 sekunder
Når et af køretøjerne skal "tanke salt", kører den simpelthen ind under siloen, føreren trækker i et håndtag, og i løbet af cirka 30 sekunder er nye 150 kilo salt klar til udstrøning.
- Arbejdstilsynets påbud om salthåndtering tillader ikke vore folk at løfte 25 kilo sækkene med salt op og fylde i saltsprederen. Derfor funderede jeg over, hvilke andre løsninger, vi kun
Når salt kommer op, kommer udgiften ned. Jeg blev opmærksom på Special Maskiners saltsiloer fra Holten og fik en snak med direktør Lennart Ahlefeldt-Laurvig. Dengang var Special Maskiners import af de tyske siloer ret ny, og vi blev enige om at prøve dem af her i Aalborg, siger Claus Greve.
Det viste sig hurtigt, at 150 kilo ned fra oven på et halvt minuts tid er hurtigere end seks ulovligt løftede 25 kilo sække. Et alternativ kunne være salt i mindre sække, men det ville i realiteten blot gøre håndteringen endnu mere besværlig, fordi mængden af sække naturligvis ville blive noget større.
Tid, ryg og penge
- Vi sparer masser af tid på ikke at skulle håndtere sække. Det gælder ikke alene, når der skal læsses salt i sprederne. Sækkene skulle jo også læsses af ved leveringen, de skulle køres ind og oplagres, siger bygningsinspektør Claus Greve hos Plus Bolig.
Boligselskabet har truffet aftale med anlægsgartner Lars Rasmussen i Gistrup om at klare pasningen af saltsiloerne.
- Vognmanden leverer et helt træk salt, kører rundt og e3erfylder alle siloerne hver fredag. Dere3er skal boligselskabets mandskab i realiteten bare køre redskabsbæreren med saltsprederen ind under siloen og rykke i håndtaget. Leverancerne i læs er 30-40 procent billigere end posesalt, så der spares både arbejdsindsats, rygge og penge, konstaterer Lars Rasmussen.
Når vognmanden kommer med et læs salt på ladet, løfter han simpelthen taget af siloen med skovlen på lastbilens kran. Derefter fylder han siloen med op /l fem kubikmeter salt, sætter "hatten" på igen, og der er forsyning til den næste uges tid.
Ingen korrosion eller kondens
Siloerne kræver intet fundament, men kan nemt placeres på et fast underlag. Derfor er de mobile og kan flyttes efter behov. Selve silo-kasserne er bygget af træ, og det giver nogle åbenlyse fordele. Træ korroderer naturligvis ikke ved kontakten med salt. Dermed har saltet en konserverende effekt på træet, som dermed får meget lang leve/d. Og da træ ikke leder varme, er der ikke risiko for kondens i siloen og dermed fugtigt salt.
- Siloerne fungerede udmærket, da de blev leveret. Men vi fandt nu på nogle småfiduser til de to første siloer, som den tyske fabrik efterfølgende har implementeret i de følgende tre. Der er kommet små koøjer i, så det er nemt at følge forbruget.
- Og så er siloerne nu forsynet med en hammer til at slå salt løs, hvis det skulle pakke inde i bunden af siloen. Den nederste del af siloerne er nu beklædt med hård plastplade for at mindske friktionen, så saltet strømmer ud i en lind strøm. Det er småændringer, der er blevet til i en rigtig fin dialog med Lennart Ahlefeldt-Laurvig hos Special Maskiner og fabrikken i Tyskland, siger anlægsgartner Lars Rasmussen.