Ombygning bliver dobbelt så dyr
Prisen for at ombygge Ringsted Station bliver langt højere end de 440 mio. kroner, som Folketingets forligskreds har godkendt.
Banedanmark har foretaget en gennemgang af økonomien og erkender over for Ingeniøren, at ”budgettet har været væsentligt underestimeret på en række poster, samt at detaljeringsgraden har været mangelfuld i forhold til antagelser om fysik, udførelseskompleksitet med mere”.
Hvis det planlagte projekt skulle føres ud i livet, ville prisen blive over dobbelt så høj som budgetteret. Derfor er der udarbejdet en alternativ plan, som indebærer, at Banedanmark dropper at flytte to spor, at udvide en perron og at hastighedsopgradere to spor.
Dermed vil det alligevel ikke være muligt for togene at passere med 180 km/t, som det ellers var meningen. Og stationen bliver heller ikke klar til banens åbning i maj 2019.
Men selv med ændringerne kommer Banedanmark ikke i nærheden af budgettet. Ifølge Ingeniøren ender prisen for den nye løsning på 730 mio. kroner. Altså 290 mio. kroner højere end den pris, som forligskredsen var stillet i udsigt.
Økonomidirektør Peter Jonasson erkender over for Ingeniøren, at man aldrig skulle have igangsat projektet under det oprindelige projekt. At det alligevel skete forklarer han med, at Ringsted Station ikke er et selvstændigt projekt, men et delprojekt i et stort milliardprojekt, og derfor ikke har fået den fornødne opmærksomhed.