Ikke så svært endda
Nu viser en analyse fra Cowi, at det slet ikke er så svært endda at få danskerne til at skifte privatbilen ud, når de skal pendle til og fra arbejde. Det kræver blot en bedre og mere effektiv kollektiv trafik. Mest bemærkelsesværdigt, og noget der for længst burde være indregnet i dansk transportpolitik, er påpegningen af, at blot 10 procent færre biler får trafikken til at glide næsten uhindret i København.
Det behøver man ikke køre mange gange til hovedstaden i skoleferierne for at konstatere. Det siger meget om politikernes fantasiløshed, at de bestiller den ene dyre rapport efter den anden om trængselsproblemer og andre trafikale udfordringer, når de ved selvsyn kan se, hvor lidt der skal til for at få trafikken til at glide.
Rapporten peger på en række faktorer, der vil kunne få flere danskere til at stille bilen uden for byen eller lade den blive hjemme:
- Bedre samspil mellem forskellige transportformer, eksempelvis tog/bus og bil/tog. Det gælder ikke mindst strategisk placerede "park and ride" anlæg. Dertil mere fleksibilitet og flere kombinationer med blandt andet cyklen.
Men det kræver politikere med visioner frem for rygmarvsreflekser og tvangstanker, hvis målene skal opnås. Det nytter ikke noget at bruge pisken, når mange borgere, ikke mindst børneforældre, på grund af institutionernes åbningstider er tvunget til at benytte bilen for at få dagligdagen til at hænge sammen. For disse familier er flere afgifter som at gnide salt i et åbent sår, og så begrænser flere afgifter incitamenterne til at komme ud på arbejdsmarkedet.
Hvis politikerne i stedet tænkte på at forbedre den kollektive trafik med anlæg af letbaner, udbygning af jernbanestrækningerne, bedre og flere busser og tog samt intelligent trafikafvikling, ville de langt hurtigere og nemmere opnå, hvad de gerne vil begrænse trængselen på vejene. Desværre er de lette og mest optimale løsninger alt for sjældent det, politikerne søger. Det er bare for nemt, og det går ikke. Så er der jo heller ikke så meget at lave for planlæggerne.