Danskerne er parate til at bruge kollektiv transport
Bilen bliver i carporten, hvis den kollektive transport lever op til et nødvendigt serviceniveau
Resultatet ville være mindre trængsel, hvilket ville føre til økonomisk vækst, bedre miljø og mere velfærd. Resultatet af analysen viser endda, at der slet ikke skal så meget til for helt at fjerne myldretiden:
- Det kunne vi se i efterårsferien, som typisk betyder ti procent mindre trafik på gader og stræder. Det er nok til, at trafikken glider frit, siger trafikekspert i Cowi, Michael Knørr Skov.
Det kræver imidlertid bedre samspil mellem transportformerne, understreger branchedirektør i DI Transport, Michael Svane.
- Analysen viser, at mange gerne vil stille bilen og i stedet tage toget, bussen eller cyklen. Men det kræver, at alternativerne er tilstrækkeligt attraktive. Der er brug for et bedre samspil mellem de forskellige transportformer, så det eksempelvis bliver lettere at stille bilen ved stationen og tage toget, siger Michael Svane.
Cowis analyse viser, at hver femte dansker ønsker at rejse mere med kollektiv transport, når de skal til og fra arbejde i fremtiden. De efterlyser flere muligheder, mere fleksibilitet og flere kombinationer med andre transportformer. Knap hver fjerde ville cykle mere, hvis der var flere og bedre stier og mulighed for at kombinere cykel med kollektiv trafik.
- Vi skal gøre noget ved trængslen, for det er dyrt for både samfundet og erhvervslivet, når vi spilder tiden i trafikken, siger branchedirektøren i DI Transport.