23948sdkhjf

Danskerne vil have nemme boliger

Det, der før var anonyme byggematerialer, træder i karakter og bliver mærkevarer. Samme tendens viser sig, når boligejere køber nye vinduer og døre, viser ny stor skandinavisk undersøgelse baseret på 3000 interviews
Vi realiserer med stor lyst vors boligdrømme, uden at bekymre os om hvad naboen mener. Når bare vi selv synes om huset eller den nye tilbygning, er det fint. Sådan har et flertal af danske boligejere det. I Norge og Sverige er det et mindretal.

At danskerne er Skandinaviens boligindividualister fremgår af en ny undersøgelse med titlen “Store drømme. Mindre plads", der afdækker tendenser på boligmarkedet, udført af det internationale trendforskningsfirma Kairos Future for Outline Vinduer.

Mens seks ud af ti svenskere og nordmænd lægger vægt på, at deres bolig vækker beundring hos naboer og venner, er det kun tilfældet for fire ud af ti danskere.

Danskerne er heller ikke helt så optagede af betydningen af at bo i det rigtige kvarter. Mens fire ud af ti svenskere lægger vægt på at bo med de rigtige mennesker, så er det kun tre ud af ti danskere, der synes, at det rigtige postnummer er altafgørende.

Webbaseret indsamling

Rapporten “Store drømme. Mindre plads" er baseret på interview med 3.000 boligejere i de nordiske lande, heraf 800 danskere.

Den er udarbejdet på baggrund af de mange interviews, samt samtaler med eksperter og trendresearch. Dataindsamlingen til den kvantitative undersøgelse blev udført som web-baseret indsamling af svar, der matcher den almindelige befolkning med hensyn til køn, region og alder.

Undersøgelse viser til gengæld, at seks ud af ti danskere ser boligen som det vigtigste når de skal vise hvem, de er. Til sammenligning synes halvdelen, at uddannelse og erhverv er vigtige identitetsskabere, mens fire ud af ti mener at nationalitet og køn er vigtige elementer i deres identitet. Næsten alle – 94 procent - af danskerne mener, at deres bolig er en vigtig del af livet.

-Ved at vælge bestemte materialer og indretning udtrykker danskerne hvem de er, og hvilke værdier de sætter pris på, siger direktør Mona Sloth Nielsen, Outline Vinduer.

Vedligeholdelsesfrit

Tendensen er desuden, at især mænd lægger vægt på vedligeholdelsesfri og energibesparende løsninger.

-Når vi lægger så stor betydning i at udtrykke os selv igennem vores bolig, så bliver det også vigtigt, hvad den består af. Det, der før var anonyme byggematerialer, træder i karakter og bliver mærkevarer. Vi ser denne tendens, når boligejerne køber nye vinduer og døre. De er i stigende grad opmærksomme på, at designet matcher deres egen stil, siger Mona Sloth Nielsen.

Rapporten fortæller desuden, at det, der holder danskerne tilbage fra at gå i gang med at sætte bolig i stand er, for manges vedkommende, ikke længere pengemangel.

Syv ud af ti danskere opfatter boligforbedring som en fornuftig investering. De forventer, at deres bolig bliver tilsvarende mere værd. Det er derimod mere mangel på tid og personligt overskud, der afholder danskere fra at bygge om.

Og det gælder i særlig grad de yngre aldersgrupper.

-Derfor skal vi gøre renovering så let og smertefri for boligejerne som muligt, siger Mona Sloth Nielsen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11