23948sdkhjf

Ny asfalt indeholder 31% genbrug

Mængden af genanvendt asfalt, som indgår i ny asfaltbelægning, er steget markant i de senere år. I 2023 blev der genanvendt 1,09 mio. tons asfalt, hvilket svarer til 31 % af den nye asfalt, der blev produceret til de danske veje. Det viser tal fra Asfaltindustrien, som glæder sig over, at virksomhederne i branchen gennem de seneste år har investeret massivt i grøn omstilling.

Virksomhederne i Asfaltindustrien har gennem mange år investeret i den grønne omstilling fx i faciliteter til at håndtere de stigende mængder genbrugsasfalt, som værkerne modtager. Ved at genanvende ressourcerne bliver behovet for ny råvarer også mindre, hvilket yderligere bidrager til et lavere CO2-aftryk. 

Branchen står et grønnere sted
Tal fra Asfaltindustrien viser, at der i 2023 blev tilsat 1,09 mio. tons genbrugsasfalt i produktionen af ny varmblandet asfalt. Med en total asfaltproduktion på 3,49 mio. tons svarer det til en gennemsnitlig genbrugsprocent på 31 procent. ”Siden 2017 er især genbruget af slidlag steget markant. I 2015 blev der genbrugt 0,68 mio. tons asfalt; i 2023 er tallet 1,09 mio. tons. Samtidig er andelen af den totale asfaltproduktion, der indeholder genbrugsasfalt, også på et rekordhøjt niveau. I 2023 indgår der genbrugt asfalt i omkring 90 % af alle produktionerne af varmblandet asfalt,” siger Jakob Svane, CEO hos Asfaltindustrien. 

I 2023 indgår der genbrugt asfalt i omkring 90 % af alle produktionerne af varmblandet asfalt. Jakob Svane, CEO hos Asfaltindustrien.

Genanvendelse forringer ikke kvaliteten
Asfalt er et 100 % genanvendeligt materiale, der ikke mister sine materialeegenskaber, når det indgår i ny asfalt. ”De stigende krav til affaldssortering bidrager også til, at det er nemmere for asfaltindustrien at genanvende ressourcerne,” fortæller Jakob Svane. 

Rammeplaner bidrager til grøn omstilling
Udviklingen i branchen går stærkt, og man arbejder seriøst med klimamålene. ”Genanvendelse er en vej at gå, men andre positive tiltag som elektrificering af køretøjer og at holde materialerne tørre er også med til at mindske emissionerne,” siger Jakob Svane og understreger: ”Jeg er optimistisk i forhold til udviklingen i branchen. Den langsigtede statslige Infrastrukturplan fra 2021 sætter rammerne, så virksomhederne tør investere i grønnere løsninger som maskiner og grøn energi, samt medarbejdere der kan være med til at transformere virksomhederne osv.” Jakob Svane roser den statslige rammeplan og opfordrer kommunerne til at følge trop: ”Foreningen af Rådgivende Ingeniører har vurderet, at der er et efterslæb på de kommunale veje på 5-10 mia. kroner. Det er bekymrende for samfundets investeringer. Kommunerne skubber blot byrden foran sig; for jo mere vejnettet forfalder, jo dyrere bliver det at reparere. Det er hverken bæredygtigt økonomisk eller ressourcemæssigt. Godt vedligehold er også en del af den grønne dagsorden.

FAKTA

Asfaltindustrien er branche- og arbejdsgiverforening for danske virksomheder, der fremstiller og genbruger asfalt, er leverandører til branchen eller arbejder med veje. Asfaltindustrien varetager virksomhedernes faglige, erhvervsøkonomiske, sociale og uddannelsesmæssige interesser og fælles interesser om arbejdsgiverforhold. www.asfaltindustrien.dk

Artiklen er en del af temaet Bæredygtighed.

ASFALTINDUSTRIEN
ASFALTINDUSTRIEN
Lautrupvang 2
Danmark
CVR nummer: DK62896116

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.235