23948sdkhjf

El-maskiner: Entreprenører og bygherrer lurepasser

Maskiner: Det er en hønen-eller-ægget situation, når det kommer til at investere i eldrevne maskiner

Der er ganske vist en række udlejningsfirmaer og entreprenører, der har købt mindre eldrevne maskiner, men det store gennembrud lader vente på sig. Det skyldes til en vis grad manglende efterspørgsel, manglende teknologier, herunder manglende ladekapacitet af grøn strøm. Og så er der prisen på maskinerne, som er væsentligt højere end en traditionel dieselmaskine.

Men når det er sagt, så er der i den ikke så fjerne horisont krav til klimavenlige tiltag på vej, og spørger man rundt i landskabet, så er 2025 året, hvor det begynder at gå løs. Her vil der komme en eller anden form for krav til byggepladserne, og kravene til byggematerialerne er ligeledes undervejs.

Nogle vil få forspring

Derfor kan man også forvente krav til ESG-rapporter i virksomhederne, og her er det svært at fremvise et godt miljøregnskab, hvis man har dieselmaskiner. Her vil entreprenører, der har styr på den side af sagen have et ret stort forspring, fordi kravene vil være at entreprenøren har et godt miljøregnskab at fremvise.

Hele kæden hænger dermed sammen. Når bygherren begynder at stille krav til, hvordan hans bygning skal opføres, så vil det sive hele vejen ned i kæden, fra bygherre til arkitekt, til rådgiver, til den udførende entreprenør.

Diesel bliver umoderne

Og så hjælper det ikke at stå med en dieselmaskine, der oser derudad, og hvor addblue systemet er sat ud af drift. Der skal tænkes helt anderledes, nemlig i, hvordan man kan løse opgaven med elektriske maskiner, og med tanke på, hvordan man får ladet maskinen op.

Vi bruger miljødiesel hvor det er påkrævet, men større elektriske maskiner har den ulempe, at de skal lades op Jørgen Eriksson, indehaver, M.j. Eriksson A/S

Entreprenørfirmaet M.J. Eriksson har omkring 450 maskiner, som alle kører på diesel, og som tilsammen bruger syv mio. liter diesel om året. Her siger ejer Jørgen Eriksson, at markedet ikke er modent endnu, men at man er opmærksom:

- Vi bruger miljødiesel hvor det er påkrævet, men større elektriske maskiner har den ulempe, at de skal lades op. Jeg har endnu ikke set større maskiner, der faktisk kan arbejde en hel dag, og noget helt andet er økonomien. Sådan en maskine er hammerdyr, og de penge kan jeg jo ikke få hjem igen, Jørgen Eriksson til Licitationen Byggeriets Dagblad.

Afviser ikke

Han erkender dog, at det hele kan ændre sig, hvis der kommer strammere lovgivning.

- Jeg vil da ikke afvise, at jeg kunne finde på at anskaffe maskiner med elektrisk drift, måske en enkelt i første omgang, men det er jo altså en stor investering, siger han.

I Bygherreforeningen giver man udtryk for, at de store bygherrer er begyndt at stille krav til udførelsen af arbejdet:

Københavns Kommune og Vejdirektoratet er som nogle af de store bygherrer faktisk begyndt at lave udbud med krav til miljørigtig udførelse Henrik L. Bang, adm. direktør, Bygherreforeningen.

- Københavns Kommune og Vejdirektoratet er som nogle af de store bygherrer faktisk begyndt at lave udbud med krav til miljørigtig udførelse, siger adm. direktør Henrik L. Bang til Licitationen, og han tilføjer:

- Det handler om at få sat bevægelsen i gang. Når først de store aktører går i gang, vil det automatisk smitte hele vejen ned igennem systemet, siger han.

Helt styr på ESG

En af de virksomheder, der er fremme i skoene og klar til fremtiden på den klimavenlige front, er firmaet Fredborg A/S i Viborg, der beskæftiger ca. 35 medarbejdere. Her sagde adm. direktør Thomas Fredborg for nylig til M-Xtra i Licitationen:

Vi har udarbejdet en ESG-rapport, og her kan jeg se, at den store hurdle er transporten. Transporten dækker mange ting. Det er ikke kun til og fra arbejdspladsen og byggepladsen, men også vores entreprenørmaskiner. Og det er en ret stor procentdel af det vi vil kunne spare. Derfor er jeg også nødt til at se på, hvordan vi bliver elektriske ude på byggepladsen... Thomas Fredborg, adm. direktør i Fredborg A/S i Viborg.

-Vi har udarbejdet en ESG-rapport, og her kan jeg se, at den store hurdle er transporten. Transporten dækker mange ting. Det er ikke kun til og fra arbejdspladsen og byggepladsen, men også vores entreprenørmaskiner. Og det er en ret stor procentdel af det vi vil kunne spare. Derfor er jeg også nødt til at se på, hvordan vi bliver elektriske ude på byggepladsen, siger indehaver Thomas Fredborg til Licitationen. Han tilføjer at det også er billigere at låne penge, hvis dokumentationen for klima og miljø er i orden.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125