Koreansk nyhed trak interesse på Bauma
Hos den danske importør af Doosan, Jamas A/S, havde man på Bauma travlt med at servicere danske kunder, der havde fundet vej til München på verdens største udstilling for entreprenørmaskiner.
Her havde Doosan nemlig lanceret sin nyeste udvikling af den otte tons gravemaskine, nemlig en DX85R-7 minigravemaskine, og der er måske især én grund til, at den trak dansk interesse; nemlig førerkabinen.
- Det er jo en maskine, der er blevet udviklet på ad flere omgange, men her er det i særlig grad kabinen, der har fået et løft, sammen med nogle nye tekniske tiltag, siger Steen Knudsen, distriktschef for Jylland-Fyn til Licitationen.
Med en højde på 2,6 meter til toppen af kabinen og en bredde på 2,25 meter, er der rigtig god plads til en granvoksen dansk maskinfører, og det var netop noget af det, der trak i publikum på messen i Tyskland:
- Kabinen er interessant, og vi har solgt den første af de nye modeller, som kommer til Danmark lidt senere, siger distriktschefen, der venter sig en del af modellen, fordi den passer til en lang række af forskellige opgaver, siger han og tilføjer at adgangsforholdene er fine og at døren har glas hele vejen ned, hvilket øger udsynet fra førerpladsen gevaldigt. Et bagudvendt kamera er standard på maskinen, ligesom et nyt system af ventiler i hydraulikken reducerer tryktab med hele 40 procent i forhold til tidligere modeller.
Motoren i maskinen er Doosans egen D24 Stage V diesel på 48.5 kW (65 HK) ved 2100 RPM. Motoren har partikelfilter.