23948sdkhjf

Femern-regnskab: Næste milliardudbud på trapperne og forsinkelser i vente

Femern er næsten klar til det næste milliardudbud, mens tidsplanen skal revurderes, lyder det i årsregnskab fra Femern Bælt A/S

Arbejdet med etablering af en fast forbindelse over Femern Bælt (kyst til kyst) skrider fremad i både Danmark, Tyskland og til søs i Femern Bælt, på tværs af projektets kontrakter for tunnelbyggeriet.

Det er budskabet i årsregnskabet for Femern Bælt A/S.

Selskabet forventer blandt andet at udsende et opdateret udbudsmateriale til de fire prækvalificerede bydere med henblik på indgåelse af kontrakt i 2025, hedder det. 

I 2024 blev en forhandlingsrunde gennemført med de fire prækvalificerede entreprenører på udbuddet af TTC-kontrakten (Tunnel Track and Catenary), som kontrakten kaldes.

Udbuddet har en forventet økonomisk ramme på 1,5 mia. kr. og omfatter 25 km to-sporet jernbane samt køreledning. Opgaven er design, konstruktion, test og ibrugtagning samt vedligehold for en periode.

Forsinket

Som det tidligere har været fremme, er projektet dog bagud, så nedsænkningen af tunnelelementerne er kraftigt forsinket. Planen for nedsænkningen af de første elementer var oprindeligt januar 2024, men det har i et stykke tid blot lydt, at det bliver i løbet af 2025. 

Tunnelelementerne nedsænkes ved brug af det specialfremstillede arbejdsfartøj ”Immersion Pontoon”, som er bygget til at kunne transportere og nedsænke tunnelelementer med en vægt på 73.000 tons på store vanddybder med en nøjagtighed på cirka 15 millimeter.

Arbejdsfartøjet ”Immersion Pontoon” ankom til arbejdshavnen ved tunnelelementfabrikken i Rødbyhavn i september 2024. Entreprenøren har siden fartøjets ankomst arbejdet på at klargøre det, så det kan gennemgå test og opnå certificering hos Søfartsstyrelsen, lyder det.

Entreprenørens arbejde med levering og klargøring af ”Immersion Pontoon” har taget længere tid end forudsat i hovedtidsplanen, hvilket forsinker opstarten af nedsænkningsarbejdet.

"Tidsplanen med at åbne ultimo 2029 er væsentligt udfordret. Der vil derfor skulle arbejdes intensivt med at optimere nedsænknings- og installationsprocesser, og der vil ske en revurdering af tidsplanen, når de første tunnelelementer er nedsænket, skriver Femern A/S.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.075