23948sdkhjf

Femern føder lærlinge i hundredvis

Nordeuropas største anlægsprojekt – Femern-forbindelsen – skal kunne dokumentere brugen af 500 lærlingeårsværk.

Femern Link Contractors, der skal støbe tunnelens betonelementer, tegner sig alene for 470 lærlingeårsværk, mens Give Steel, der vandt ordren på 8.000 ton stålkonstruktion, forventer, at mindst 10 lærepladser får direkte tilknytning til Femern-projektet.

- Vi har i dag 29 lærlinge i Give Steel, to af dem er ansat direkte fra Lolland i forbindelse med projektet. Dertil kommer ansættelser som afledt effekt af ordren, siger Anette Maria Christensen om lærlingerekrutteringen til Herning Folkeblad.

Anette Maria Christensen er bæredygtighedschef og marketingdirektør hos Give Steel og hun fortæller, at Give Steel helt fra starten har haft høje ambitioner om at ansætte så mange lærlinge som muligt i kølvandet af det kolossale anlægsprojekt.

Mindst 10 til Femern

Give Steel er godkendt til 49 lærlinge, og ifølge virksomheden selv får som nævnt mindst 10 lærepladser direkte tilknytning til Femern-projektet.

Femern-forbindelsen i tal

Arbejdshavnen er på 500.000 kvm og har en sejldybde på 10,3 meter. Havnen skal modtage op mod 80.000 ton sand, sten, cement og stål om ugen i anlægsfasen. Det samlede areal for byggepladsen i Rødbyhavn svarer til cirka 300 fodboldbaner. Tunnelfabrikken, hvor elementerne støbes, er på cirka en million kvadratmeter. Tunnelen består af 79 enkeltelementer og 10 mindre specialelementer med en kælderetage til brug for udstyr til tunnelens drift- og vedligeholdelse.

Et standardelement vejer 73.000 ton og er 217 meter langt, 42 meter bredt og 10 meter højt.

Tunnelens anlægsbudget er på 52,6 mia. kr. - inklusive en reserve på 7 mia. kr.

Femern Bælt-tunnelen ventes at stå færdig i 2029. 

Kilde: Femern A/S

Hver måned rapporterer virksomheden antallet af timer leveret af lærlinge og CSR-relaterede ansættelser på projektet til Femern Link Contractors, hvilket både er relevant at rapportere og en kontraktlig forpligtelse.

Oplagt til lærlinge-rekruttering

Et så stort projekt som Femern-forbindelsen er oplagt til lærlinge-rekruttering, mener Emilie Juel-Helwig, der er direktør for bæredygtighed og regulering i Femern A/S.

- Det giver et ansvar for at uddanne unge, der skal lave fremtidens infrastrukturprojekter. Når man bygger så stort, forpligter det. Det er en investering i fremtiden, men også her og nu, fordi det giver værdi at have lærlinge med i projektet, siger hun til Herning Folkeblad.

Det er ikke Femern A/S selv, der ansætter lærlinge, men derimod selskabets samarbejdspartnere. Femern Link Contractors, der skal støbe tunnelens betonelementer, tegner sig for 470 lærlingeårsværk, Fehmarn Belt Contractors, der står for gravearbejdet, skal levere 15 lærlingeårsværk, der allerede er realiseret, og når Femern Systems Contractors rykker ind og etablerer el- og sikkerhedsinstallationer i tunnelen, bidrager den samarbejdspartner med yderligere 15 lærlingeårsværk, skriver Herning Folkeblad.

Link til original artikel.

Se nøgletal for:
Læs mere om: Femern Forbindelsen
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.946