23948sdkhjf

Regeringen overvejer at lade dyr tunnelfabrik på Lolland bestå

Fabrikken koster 5 milliarder og skal støbe dele til Femern-tunnelen. Planen var, at den skulle rives ned

Regeringen overvejer at lade en enorm tunnelfabrik på Lolland, som ellers var planlagt til at skulle rives ned, bestå.

Fabrikken støber tunneldele til Femern-forbindelsen mellem Danmark og Tyskland. Den har kostet staten 5 mia. kr. kroner at etablere.

Indtil nu har planen været, at de tre enorme produktionshaller på samlet halvanden kvadratkilometer skulle rives ned, når arbejdet med tunnelen er færdigt. Det fremgår af en anlægslov fra 2015.

Men regeringen åbner for at ændre lovgivningen og lade fabrikken stå. Eventuelt så også udenlandske virksomheder kan bruge den.

Det skriver Børsen, der har talt med transportminister Trine Bramsen (S).

- Det står efterhånden klart for alle, at den her tunnelfabrik indeholder en lang række muligheder, som langt trumfer en nedrivning, siger hun til avisen.

Fabrikken, som skal støbe dele til den 18 kilometer lange Femern-forbindelse, er verdens største af sin slags.

Ifølge transportministeren vil den blandt andet kunne bruges til at skabe elementer til en tredje Limfjordsforbindelse. Eller til en ny københavnsk tunnel.

Trine Bramsen åbner også for den mulighed, at fabrikken kan bruges af andre lande og fortæller til Børsen, at hun har fået henvendelser fra ministerkolleger i andre lande.

Fabrikken vil også kunne bruges til at støbe dele til kunstige øer, der kan ligge på havbunden, fortæller direktør i Femern A/S Ole Kaslund til Børsen.

Om staten fortsat skal råde over fabrikken, eller om private kræfter skal overtage den, vil regeringen arbejde videre på en model for, siger transportministeren.

Umiddelbart bakker Venstre op om at lade fabrikken stå. Det fortæller partiets transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen. Der skal dog laves flere analyser, inden partiet vil melde en klar linje ud, tilføjer han.

/ritzau/

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.234