Svensk eldrift på større entreprenørmaskiner
Det blev til en hjertevarm modtagelse, da den internationale fagpresse for nylig var inviteret til Eskilstuna nordvest for Stockholm, til Volvo Days. Et arrangement, som på grund af corona ikke har været afholdt de sidste fire år, men som nu løber af stablen hver dag i juni, indtil cirka 7.000 kunder og andre har været igennem det store arrangement.
Alle sejl og stikkontakter var sat til, og på demoarealet uden for Eskilstuna var der både kendt og nyt at se på.
Det store nye er, at Volvo satser hårdt på eldrift, og her er der virkeligt sket noget, siden vi for fire år siden var på besøg. Programmet rummer nu fem eldrevne maskiner i den mere kompakte del af segmentet, men ikke nok med det. En gravemaskine i 20 ton klassen blev også vist frem. Den er under testkørsler, men man regner med, at den er klar senere på året.
Telematik og data
En anden af arrangementets overskrifter er den kontinuerlige udvikling af telematik og de muligheder, der ligger i indsamling af data, som så analyseres og bruges til at rådgive kunden til en mere effektiv brug af sin maskine. Noget som Volvo har arbejdet seriøst med i en årrække, men hvor antallet af kunder, der tilslutter sig serviceaftaler, der beror på indsamlede data – data som gør, at Volvo rykker ret tæt ind på entreprenørens måde at styre sin maskinflåde på. Men når det handler om uptime på maskinerne, betaler det sig ifølge Volvo at have fuldstændig styr på hvad maskinen laver og hvordan den bliver belastet.
Skifter sponsorater
For at understrege det elektriske, så har Volvo Entreprenørmaskiner taget skridtet og trukket sig fra sejlsporten som sponsor. Volvo Ocean Race er i dag uden Volvo, og konceptet er i dag solgt til anden side. I stedet har koncernen kastet sig over motorsporten – den eldrevne del vel at mærke. En specialudviklet el racerbil kan køre 1-100 km/t. på blot 1,8 sekund, og et team på to racerkører, en kvindelig og en mandlig, kører i elmotorsportens svenske superklasse.
Volvo lancerede for nogle år siden sit autonome koncept. Det vil sige selvkørende entreprenørmaskiner. Det er et stort og komplekst område, som på det nuværende stadie egner sig bedst til arbejdsområder som grusgrave og åbne miner. Men der er alligevel sket en stor udvikling, siden vi så de første eksempler for fire år siden. I dag er det muligt at kombinere for eksempel autonome dumpere med bemandede gummihjulslæssere i en produktionslinje.
Fra kompakt til større
Volvo Entreprenørmaskiner har som andre producenter startet udvikling af eldrevne maskiner i kompaktklassen. Her er der for nuværende fem modeller inden for gravemaskiner og læssemaskiner.
- Sidste år solgte vi 321 eldrevne enheder, fortæller Carl Slotte, salgsdirektør for Europa og han understreger, at de elektriske maskiner har same effektivitet, hvis ikke bedre, men de konventionelle maskiner.
I det kompakte segment regner Volvo med, at 35 procent af maskinerne vil være fuldt elektriske fra 2030.
Op i størrelse
Udviklingen af elektriske maskiner fortsætter hos Volvo CE. Koncernen tester I øjeblikket en 230E gravemaskine på 23 ton I Norge:
- Vores udgangspunkt og krav er, at de elektriske maskiner skal være mindst lige så effektive og produktive som de konventionelle maskiner, og gerne bedre, siger han, og tilføjer at især batteriteknologien udvikler sig konstant, og det gælder både på pris og på kvaliteten.
Vores udgangspunkt og krav er, at de elektriske maskiner skal være mindst lige så effektive og produktive som de konventionelle maskiner, og gerne bedre Carl Slotte, salgsdirektør Europa, Volvo CE
Nyudviklingen af elektriske ladestationer, som I princippet er store batteripakker i containerform, er med til at holde effektiviteten oppe. Ved at have sådan en stående på byggepladsen, sikrer man, at der altid er strøm til en hel dags arbejde. Maskinerne kan lades op i frokostpausen og give nok strøm til resten af dagen.