23948sdkhjf

Sjællandsk lokalbane får 416 millioner men skal bruge over det dobbelte

Efter flere måneders forhandlinger på Christiansborg om en pulje til nedslidte lokalbaner har Folketingets partier nu besluttet, hvordan 700 mio. kr. skal fordeles. De 416 mio. kr. går til Østbanen på Østsjælland. 

Det vækker glæde i Region Sjælland, men der er også dybe panderynker grundet de stigende bygge og anlægspriser landet over, skriver regionen i en pressemeddelelse.  

– Vi har i meget lang tid  kæmpet for at redde Østbanen, og opgaven har taget meget af min vågne tid. Der er dog stadig en stor opgave foran os på grund af stigende priser. Da vi begyndte kampen for Østbanen, så vi ind i en pris på 510 mio. kr. inklusiv et usikkerhedstillæg på 30 pct. til at tage forbehold for prisstigninger, siger Heino Knudsen, regionsrådsformand i Region Sjælland, i pressemeddelelsen.

Fakta:

  • Sporrenoveringen af Østbanen blev i 2020 vurderet til at koste cirka 510 mio. kr.
  • Folketinget indgik den 28. juni 2021en aftale om infrastruktur, hvor der blev afsat en pulje på 700 mio. kr. til investeringsefterslæbet på lokalbanerne.
  • Puljen er nu fordelt og Region Sjælland modtager 416 mio. kr. som et bidrag til sporrenoveringen af Østbanen samt andre investeringer i lokalbanerne frem til 2025.
  • Regionerne kan i dag låne penge over 25 år til lokalbaneinvesteringer. Det har været et ønske, at det blev forlænget til 40 år.
  • Region Sjælland skal frem mod 2035 investere ca. 3,6 mia. kr. i lokalbanerne (2021 priser).

– Det beløb er i mellemtiden steget til mere end det dobbelte på grund af de stigende priser, påpeger han også.   

Region Sjælland har modtaget besked fra Lokaltog A/S og Movia om, at de indkomne tilbud på sporrenoveringen samlet set koster mere end 1,1 mia. kr. Derfor har Lokaltog A/S og Movia nu sat gang i et udredningsarbejde med at se på, om priserne kan forhandles ned og afdække, hvad der er af alternative muligheder. 

– Hele markedet er presset, hvilket allerede har resulteret i, at der er flere anlægsprojekter, som er blevet aflyst på grund af voldsomt stigende priser. Hvis vi i Region Sjælland skal finansiere op imod 700 mio. kr. af sporrenoveringen, så vil det betyde en kraftig forringelse af den øvrige kollektive trafik og serviceniveauet andre steder i vores region, siger Christian Wedell Neergaard, formand for Udvalget for Regional Udvikling i Region Sjælland. 

Regeringen har tidligere meldt ud, at de er positive over for at forlænge tilbagebetalingstiden for lån til jernbaneinvesteringer fra 25 til 40 år, som svarer til en jernbanes forventede levetid. Et lån til finansiering af sporrenoveringen er med prisstigningerne steget fra at være et lån i omegnen af 100 mio. kr. til nu at være 700 mio. kr.

 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.105