Licitationen mener: Proritering skal give mere asfalt på vejene
En lang række offentlige og private bygherrer har allerede udskudt byggeprojekter, fordi de høje priser på byggematerialer vælter budgetterne og fordi det er svært for de bydende at vedstå prisen ret længe. Det resulterer i nogle aftaler, som er meget vanskelige at håndtere - både for bygherren og de bydende. Begge parter vil jo helst gardere sig mest muligt i forhold til prisstigninger. Og det hænger jo ikke sammen, når der skal prisreguleres nærmest hver 14. dag
Også i asfaltbranchen banker prisstigningerne så voldsomt igennem, at mange kommuner, ifølge en undersøgelse fortaget af brancheforeningen Asfaltindustrien, lukker kassen i og udskyder asfaltopgaver.
Der er ikke noget at sige til, at bygherrerne smækker kassen i, når de ikke kan får budgetterne til at hænge sammen. Men, når det gælder offentlige bygherrer, som for eksempel kommuner, så er det jo især på vejområdet, værd at overveje, om man skal gå helt i chok og udskyde alle vej- og asfaltopgaver, eller om der skal foretages en prioritering, så man dog trods alt får løst de mest pressende opgaver. Ikke mindst set i lyset af, at vedligeholdelsesefterslæbet i forvejen er på knap 4 mia. kr.
Hvis man kigger til staten, så har man jo valgt at ændre budgetloven for at finansiere statens udgifter ved at optage lån og dermed have underskud i kassen.
Måske man kunne forestille sig noget tilsvarende i kommunerne.
Artiklen er en del af temaet Lederen.