Volvo-direktør: En maskine er meget mere end prisen
Når man køber en maskine igennem det formaliserede forhandlernetværk, så for man meget, meget mere end bare en pris på en maskine.
Så klart kommer det fra Volvo Entreprenørmaskiners adm. direktør Jens Ejsing. Han reagerer på fremstillingen af, at det er det samme at købe en Volvo hos en parallelimportør:
- For det første så får man en sparring som kan være afgørende for den endelige driftsøkonomi, men også maskinens totale miljøbelastning. Vi har eksempler, hvor vores rådgivning omkring valg af maskine og udstyr, førte til en besparelse på mere end 300.000 kr./år, samtidig med at miljøet blev tilgodeset med flere hundrede tons sparet CO2-udledning i maskinens levetid, forklarer han til Licitationen Byggeriets Dagblad.
Vores viden er kundens penge
- Den store besparelse blev opnået i fællesskab med kunden og med vores viden om maskinerne, som i sidste ende viste sig at være afgørende for bedste løsning, tilføjer han.
- Når man så har valgt maskinstørrelse og man begynder at tale udstyr, finansiering, servicekontrakt og føreruddannelse, så er gevinstmulighederne i næsten samme størrelsesorden. I dag har vi så meget data til rådighed, at vi faktisk med meget stor sikkerhed kan beregne den driftsmæssige værdi i f.eks. vores ECO-operator føreruddannelse. Udregningerne viser med al tydelighed, at store dele af servicekontraktens pris alene betales af den driftsmæssige værdi af vores ECO-Operator uddannelse. Uddannelsen er et to-dages kursus på vores democenter i Eskilstuna. Hvor mange tænker over dette når de køber en maskine?, spørger Jens Ejsing.
- Vi har desuden mere end 50 højtuddannede teknikere, som dels konstant tager de træninger og uddannelser som Volvo hele tiden stiller til vores rådighed. De samme 50 teknikere delerdesuden viden med hinanden i dagligdagen. Når det ikke rækker, så trækker teknikerne på et team bestående af fire specialister, som alene er back-up for teknikerne og de spørgsmål de måtte have, forklarer direktøren.
- Disse fire specialister trækker så på hele Volvo Construction Equipments (VCE, red) væld af teknikere fra flere lande, som igen henter deres viden om problemstillinger og problemløsninger i Volvo´s kolossale netværk World Wide. VCE laver konstant softwareopdateringer som skal forhindre fejl og problemer i driftperioden. Det er også én af fordelene ved at købe igennem en officiel importør, siger Jens Ejsing.
Prisen den lille faktor
- Prisen på maskinen bliver meget, meget hurtigt den lille i dette store puslespil, for en sparet krone er ikke nødvendigvis en tjent krone. I fremtiden kommer vi til at se endnu mere optimeringspotentiale alene ved rette brug og tolkning på de data som maskinerne konstant leverer under driften, tilføjer han.
- Vi har det fint med parallelimportører og det har vi haft i mange år. I det omfang der giver mening handler vi også med dem for vores ordsprog er: "Vi vil allerhelst selv vinde alle handler, men kan vi ikke det, så er det næstbedste, at en Volvo parallelimportør løber med handlen. Det er jo bedre end at Komatsu eller Cat løber med den", konstaterer han.
- I de få tilfælde det sker, at en parallelimportør løber med ordren, laver vi ofte en servicekontrakt eller udfører reparationer i forbindelse med nedbrud, og det ville lidt sværere at gøre, hvis kunden havde købt et andet mærke, siger Jens Ejsing.