LICITATIONEN MENER: Rabat på firmabiler bliver glemt
Bygge- og anlægsbranchen er afhængig af biler, om det så er på gule eller hvide plader. Trods høj, politisk fokus på grøn omstilling, så mangler der stadig en afklaring omkring grønne biler.
Lige nu er der en kontant rabat på beskatning af firmabiler med el- eller hybrid, svarende til cirka 16.000 kr. om året efter skat. Men den rabat forsvinder ultimo december.
Elbilforeningen ser ellers gerne rabatten fortsætter, fordi der så kommer flere elbiler ud på brugtvognsmarkedet, og klimaet hjælpes på vej.
Uden rabat er det svært at se, hvad gevinsten reelt er ved en grøn firmabil bortset fra den bedre samvittighed, som der endda sættes spørgsmålstegn ved. Hvis rabatten forsvinder, kommer der knald på beskatningen.
Den lavere afgift på elbiler mærker man ikke meget, for en elbil er langt dyrere, ab frabrik, end en sammenlignelig benzin- og dieselbil. Prisen på en dieselbil til 247.000 kr. uden afgift, koster i samme bilklasse 426.000 kr. uden afgift som elbil, viser konkrete tilbud fra et leasingselskab.
Regeringen har fastfrosset afgifterne på elbiler i 2020, men ingen ved, hvad der sker - lige om lidt - i 2021. Det er alt for sent at løse.
En ny aftale bør være en femårsplan, så erhvervsliv, firmabilister og autobranchen får solid grund under fødderne. Vi har brug for klare og langsigtede planer. Så vi kun skal bøvle med ledninger, uens standere og det paradoks, at kreditkort ikke godtages som betaling for el. Selv det kan dog løses med en gennemtænkt, politisk plan for elbiler.
Artiklen er en del af temaet Lederen.