23948sdkhjf

Sådan får byggebranchen styr på fejl og mangler

- På mange måder har vi en god byggesektor, men jeg kunne ønske mig, at byggeriet arbejdede mere systematisk med at opsamle viden og erfaring - ligesom de almene boligselskaber har gjort. Det har givet store fordele, gjort processerne mere smidige og mindsket spildet.

Sådan siger Kim Haugbølle, ph.d. og seniorforsker ved Build-instituttet, der har rødder i Statens Byggeforskningsinstitut og indgår i Aalborg Universitet.

I midten af nullerne var han med til at kortlægge, at op imod 10 procent af de samlede byggebudgetter gik til spilde. Formentlig er niveauet det samme i dag, vurderer han.

Men boligselskaberne begyndte allerede i 1986 at registrere fejl og spild ved nybyggeri og renoveringsprojekter, og det betød, at indsatsen blev sat ind dér, hvor de reelle problemer lå.

Procesprisen

Procesprisen gives til en organisation, et samarbejde eller et projekt, der i særlig grad har bidraget til at udvikle samarbejde og arbejdsprocesser inden for byggeriet. Særligt er der fokus på sammenhæng mellem gode dialogbaserede processer, god kvalitet og en stigende produktivitet.

Finalister :
Partnerskabet Bolig-Træ
Enemærke & Petersen A/S
Lendager Group

- I medierne var der dengang meget omtale af flade tage, og selvfølgelig var der problemer nogle steder, men kortlægningen viste, at det ikke var i større målestok. I stedet viste statik sig at være det helt store problem for boligselskaberne, og det blev efterhånden løst, fortæller Kim Haugbølle.

Ud over systematisk at indsamle viden om fejl i byggeprocessen opfordrer han til, at erfaringer fra den løbende drift og vedligeholdelse bliver inddraget allerede i design- og byggefaserne.

Digitale værktøjer

I kommunerne med årlige budgetter på op imod 20 mia. kr. for byggeri, renovering og anlæg vil det ofte være en fordel at samle byggestyring og drift af ejendomme ét sted frem for at have decentrale enheder for eksempelvis skoler, plejehjem og så videre.

- Der er selvfølgelig forskel på kommuner som Odsherred og København, så det vigtigste er, at man indsamler og udveksler erfaringer om byggeri og om renovering af bygningsporteføljen, argumenterer byggeforskeren.

I DI Dansk Byggeri fremhæver chefkonsulent Jakob Diget Møller betydningen af rette viden på rette tidspunkt.

- Byggeprojekter er ofte fragmenterede med mange involverede virksomheder, så det er afgørende, at alle har den nødvendige viden og har adgang til information på det rigtige tidspunkt, og her kan digitale løsninger være gode redskaber. Det kan for eksempel handle om, hvordan og hvornår materialer bliver leveret. Og hvis bare ét fag på byggepladsen går i stå, så smitter det af og giver forsinkelser i de næste led, siger Jakob Diget Møller.

Også Molio, byggeriets videnscenter, ser gevinster ved at bruge flere digitale værktøjer. Det er blandt andet kortlagt i undersøgelsen "Byggeriets Digitale Barometer" fra september.

- Her har 96 procent vurderet, at digitalisering giver gevinster, og 65 procent ser øget kvalitet og færre fejl som de største fordele. Danmark er generelt et ret digitalt samfund, men byggebranchen har lav grad af digitalisering.

- Hvis byggeriet brugte flere digitale værktøjer, ville det være lettere at skabe processer med vidensdeling på tværs og at opnå bedre samarbejde, siger adm. direktør Christina Hvid.

Hun tilføjer, at for eksempel store rådgivere og nogle af de største entreprenører er langt fremme rent digitalt.

- Men der er en lang hale af især mindre virksomheder, som ikke er så godt med, og dem skal vi hjælpe, siger hun.

Christina Hvid pointerer, at teknologi i bred forstand kan sikre bedre processer og færre fejl.

Fokus på byggepladsen

- For eksempel kan robotter udføre opgaver med maling og fræsning, og droner kan skabe et bedre overblik på store byggepladser og dermed begrænse fejl og mangler.

Netop indsatsen ude på byggepladserne bliver fremhævet af Gunde Odgaard, sekretariatschef i BAT-kartellet for byggefagforeninger.

- Det er her, tingene sker, og det er her, pengene tjenes eller tabes i ni ud af ti tilfælde. Digitale værktøjer kan hjælpe vores medlemmer ude på byggepladserne, og vores medlemmer vil meget gerne have flere digitale værktøjer. Men det kræver også uddannelse, og man bliver ikke nødvendigvis bedre til at samarbejde, bare fordi man får stukket en iPad i hånden.

Han fremhæver samarbejde, planlægning og logistik som nøglebegreber for en velfungerende byggeplads.

- Mange virksomheder gør det heldigvis godt, for eksempel Enemærke & Petersen og Hoffmann. De virksomheder, som arbejder seriøst med det, tjener også penge på det, for der er masser af penge at spare ved at undgå fejl og spild, siger Gunde Odgaard.

Inspiration fra nabolande

Hvis byggebranchen vil hente inspiration til at optimere processer og for eksempel indføre flere digitale værktøjer, behøver den ifølge eksperterne ikke at rejse langt væk.

- I Finland og Storbritannien er digitale værktøjer ret udbredte; i Finland hænger det historisk sammen med, at landet har en stor teknologikoncern med Nokia," siger Kim Haugbølle fra Build-instituttet.

Han tilføjer, at blandt andre byggebranchen og Statsbygg - nordmændenes svar på Bygningsstyrelsen - har etableret ProsjektNorge, som arbejder systematisk med at indsamle erfaringer, udveksle data og udvikle modeller for samarbejde i byggesektoren.

- Norge gør det generelt godt, og USA har nogle virksomheder, som er langt fremme digitalt, lyder det fra Christina Hvid fra Molio.

Prisen fylder for meget

Gunde Odgaard fra BAT-kartellet opfordrer til, at de offentlige udbud har knap så meget fokus på pris:

- Laveste pris er stort set det eneste saliggørende, når det offentlige sender opgaver i udbud. Men det er også værd at se på, hvem der kan dokumentere at levere byggearbejde uden fejl og spild og med godt samarbejde med andre virksomheder i hele byggefasen.

DI Dansk Byggeris Jakob Diget Møller fremhæver også værdien af samarbejde:

- Vi ser, at både pensionskasser og en del private bygherrer har få byggevirksomheder som faste samarbejdspartnere.

Snarere end at kunne bygge til laveste pris er det vigtigt, at entreprenører kan sikre høj kvalitet, optimale processer i byggefasen og godt samarbejde med bygherre, rådgivere og andre involverede virksomheder.

Læs mere: Håndværkere flygter fra spild og ventetid i byggeriet

Se mere om messen

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125