Weidemann med fremtidssikrede modeller
Stemas præsterede ny Hoftrac 1390 læsser og T4512 teleskoplæsser ved nøje corona-planlagt Road Show
2
Billeder
Der var god afstand både mellem forhandlerne og maskinerne, da Stemas kunne præsentere de to nye Weidemann-maskiner ved et Road Show i hovedkvarteret i Hadsten.
(PR foto)
Teleskoplæsseren T4512 er netop blevet introduceret for alle de danske Weidemann-forhandlere ved et Road Show hos Weidemann-importøren Stemas i Hadsten.
Præsentationen foregik med nøje planlægning for på enhver måde at sikre mod corona-smitte. Forhandlerne og Stemas’ egne folk roterede i små grupper mellem en række forskellige stationer, hvor grupperne på intet tidspunkt overlappede hinanden. Samtidig var grupperne tidsmæssigt forskudt for hinanden.
Både minilæsseren Weidemann Hoftrac 1390 og teleskoplæsseren Weidemann T4512 er klar til at møde de nyeste Stage V-miljøkrav. Begge er udstyret med trecylindret turbomotor, som fylder mindre end de firecylindrede motorer i de tidligere modeller. Dermed er der plads i maskinrummet til, at maskinerne lever op til kravene om katalysator og partikelfilter, når motorerne yder mere end 25 hk.
Trailer-størrelse
Både den almindelige læssemaskine og teleskoplæsseren vejer omkring 2.700 kg og er derfor begge ideelle til at rulle op på en 3.500 kg trailer. Weidemann-konstruktørerne har haft design-hammeren fremme og har optimeret yderligere på kabinerne med såvel mere plads som bedre ergonomi.
Foruden de mange optimeringer på standard-versionerne af de to nye, giver Weidemann også mulighed for individuelt tilvalg af en række features. Således kan der tilvælges aircondition til begge maskiner. Teleskoplæsseren T4512 har LED-lys som standard både foran og bagpå, og minilæsseren Hoftrac 1390 har LED som en blandt mange tilvalgsmuligheder.
Hos Stemas er der store forventninger til både Hoftrac 1390 og T4512, fordi der reelt er tale om et totalt redesign af begge maskiner.
Reelt valg mellem motorer
- Vi har set mange maskiner lanceret som nye modeller, fordi der er skiftet motor for at leve op til de nye emissionskrav. Weidemann er imidlertid gået langt videre og har forandret og fornyet på en lang række områder, som fremtidssikrer maskinerne i en årrække fremover, fortæller salgsdirektør Robert Kjærgaard hos Stemas.
- Weidemann har nu frit valg mellem tre motorer. Alle er nyudviklede, trecylindrede common rail-motorer fra Yanmar og med 25, 45 eller 55 hestekræfter. For teleskoplæsseren T4512 er der mulighed for at vælge enten en motor, der yder 25 hk, eller en større med 45 hk, siger Robert Kjærgaard.
Motorerne i alle tre størrelser byder på mere power end tidligere med anden slaglængde og andet drejningsmoment. Maskinføreren kan vælge at køre i enten Auto-mode, ECO-mode eller Attachement-mode. I alle tre modes kører maskinen lige så hurtigt og yder samme power, men går 20 procent ned i omdrejningstal.
Altid optimal kørsel
- Uanset hvilken mode, der vælges, vil kørsel og power altid være den optimale. Det minimerer naturligvis brændstofforbruget. Ved valg af Attachement sendes al kraft ud i redskabet, men maskinen kører fortsat med samme fart. Det er simpelthen lykkedes Yanmar at bygge motorer, hvor hastighed og power til hydraulikken altid er optimal, forklarer salgsdirektøren.
Hydrauliksystemet er udstyret med elektrisk styret flowregulering/flowdeling. Det sikrer mulighed for at udnytte hydrauliktrykket bedst muligt og præcis, hvor det er mest hensigtsmæssigt i arbejdssituationen.
Inden døre har begge maskiner nyudviklet multifunktions joystick. Softwaren kan opdateres løbende og udbygges med nye funktioner, der kan være praktiske for den enkelte maskine, men måske ikke er aktuelle for andre maskinejere. Foruden de tekniske specialister, har eksperter i ergonomi også været inde over udviklingen af de nye maskiner såvel omkring det nye joystick som den nydesignede kabine i det hele taget.
Stemas forventer at kunne levere de første eksemplarer af både Hoftrac 1390 og T4512 senere på året.
Sigh