23948sdkhjf

Nedbryder venter på ren eldrift

Hos nedbrydningfirmaet Kingo Karlsen i Silkeborg er man skeptiske overfor hybridmaskiner. Man venter på de store maskiner på ren el

Selvom der efterhånden er mange muligheder for at købe hybridmaskiner, er det ikke det, der står først på ønskesedlen hos Thomas Kingo, adm. direktør og ejer af Nedbrydningsfirmaet Kingo Karlsen A/S i Silkeborg.

- Vi har en lang række af kriterier, der skal indfries, når vi køber nye maskiner. Og vores erfaringer viser, at tiden måske ikke er til hybridmaskiner. Vi tror fortsat på, at den rene muskelkraft på de store maskiner kommer fra dieseldrift, som jo også bliver renere med tiden og den teknologiske udvikling, siger Thomas Kingo til Licitationen Byggeriets Dagblad.

Det kommer nok
- Jeg vil egentligt hellere vente, de de store maskiner kommer over på ren el, for det kommer naturligvis, selvom der nok går nogle år. I mellemtiden sørger vi for at vi er med på de seneste udviklinger, når vi køber maskiner, men jeg må erkende, at jeg er skeptisk overfor de hybridløsninger vi har set indtil nu, siger han.

Åben overfor nyt
Han påpeger at han faktisk er åben overfor nye teknologier, og finder det spændende, men at der også skal være fornuft og økonomi i det.

- Vi har selvfølgelig en række krav, når vi køber ind. En gravemaskine for at tage et eksempel, en lidt større en, er jo en slags redskabsbærer til det arbejde, vi foretager. Det betyder at maskinen skal have en stærk og pålidelig hydraulik, og den skal kunne skifte værktøjet hurtigt, så arbejdet kan foregå hurtigt og effektivt. Det er noget vi kigger meget på, fortæller han.

Et hårdt miljø
- Mange af vore maskiner er forberedt til at kunne arbejde i et lidt hårdere miljø. Det er store belastninger på en nedbrydningsmaskine, og derfor er de som oftest forstærkede med en kraftigere undervogn med videre, tilføjer han.

En entreprenørmaskine, der er opbygget specielt skal også kunne holde lidt længere, og det er således forventeligt, at den har en lidt lavere gensalgsværdi, da markedet for denne type maskiner er mindre.

- Vi regner med at en større gravemaskine skal køre 10-11.000 timer hos os, inden den skal videre, og det betyder at den skal være solid, for det er ofte hårdt arbejde, den er ude i, siger Thomas Kingo.

Service er med
Firmaet køber en række af maskinerne på finansiel leasing, og der er oftest en serviceaftale koblet på:

- Vi er dog ved at regne på, om vi selv kan foretage den service, der skal laves på maskinerne. Det kan godt tænkes at det er billigere i længden, siger han til Licitationen Byggeriets Dagblad.

Firmaet råder over ca. 15 større nedbrydningsmaskiner, men har i alt ca. 200 rullende enheder klædt i grønt, som er firmaets signaturfarve.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

1.516