LICITATIONEN MENER: Pas på sortsynet
Det er forståeligt, hvis flere af landets økonomer har en skaldet plet på bagsiden af hovedet. Flere af dem bruger nemlig tiden på at klø sig i nakken og spørge hvad pokker, der er galt med forbrugerne.
For selv om opsvinget varer ved, beskæftigelsen er høj og renterne er lave, matches omstændighederne ikke af forbrugernes optimisme. Faktisk ligger den såkaldte forbrugertillidsindikator fra Danmarks Statistik i april på samme, moderate niveau, som den har gjort i et halvt års tid.
Tendensen ses også hos landets små og mellemstore virksomheder. SMVdanmarks konjunkturanalyse for 1. kvartal 2019 viser, at optimismen er svagt faldende fra et forholdsvis højt niveau.
Den manglende optimisme kan være et problem af to grunde. Den ene er, at pessimismen måske er uden hold i virkeligheden. For selvom landskabet præges af byggekraner og de store entreprenører fortæller om fyldte ordrebøger, hersker en konsensus om, at nedturen venter lige om hjørnet.
Den anden er, at pessimismen - uanset det grundlag den hviler på - kan få både forbrugere og virksomheder til at agere irrationelt. Det gavner således hverken samfund, miljø eller forbrugerne selv, hvis overskuddet blot sættes til side på kontoen, når pengene i stedet kunne bruges på eksempelvis at energirenovere eller ligefrem bygge nyt.
Og det er ikke godt for virksomhedernes fremtid, når SMVdanmarks analyse viser, at SMV’ernes investeringslyst er faldet med 3 procentpoint til det laveste niveau i de seneste år. Det er kun godt, hvis vi har lært af finanskrisens hårde opbremsning. Men lige så vigtigt er det, at vi ikke slipper foden fra speederen af ren angst for at komme op i fart. For så ender forestillingen om nedturen med at blive en selvopfyldende profeti.
Artiklen er en del af temaet Lederen.