LICITATIONEN MENER: Kan Ellemann løfte bilerne ud af byerne?
Mange håndværks- og entreprenørvirksomheder skal nu i gang med at tjekke deres lastbiler og varebiler og få styr på, hvilke biler der skal skrottes eller hvilke biler der fremover ikke kan bruges i bymidterne.
Miljøminister Jakob Elleman-Jensen vil nemlig ændrer de rammevilkår som virksomhederne hidtil har drevet forretning på, når det gælder kørsel af såvel folk som materialer. Det gælder begrænsninger på hvilke dieseldrevne lastbiler, varebiler og busser som har adgang til bymidterne i de største, danske byer. Målet er at reducere forureningen. Og det er der brug for.
Reglerne strammes trinvist. Fra 1. juli 2020 må lastbiler ikke være ældre end fra 2009, mens varebiler ikke må være ældre end fra 2007, hvis de vil køre i miljøzonerne, medmindre de har et partikelfilter.
Overordnet set, så hæmmer disse restriktioner naturligvis de virksomheder, som har opgaver i bymidterne. Og for nogle virksomheder vil det kræve investeringer. Enten i form af nye biler eller i form af partikelfiltre til de biler, som ikke lever op til kravene. Sådan er det, når rammevilkårene ændres.
Det er straks mere bekymrende, at de fysiske miljøzonemærker skal afskaffes og erstattes af et digitalt håndhævelsessystem for at lette de administrative byrder for erhvervslivet. Det er en sympatisk tanke. Og man må håbe, at det lykkes. Sporene fra offentlige investeringer i digitale systemer skræmmer dog fælt.
Artiklen er en del af temaet Lederen.