Hastigheden hæves på det første stykke landevej og motorvej
Nye autoværn er opsat og rumleriller er etableret, så bilisterne nu køre lidt hurtigere ved Slagelse Omfartsvej, hvor hastigheden i tirsdags blev hævet til 90 kmt/t.
Det er den første af en række strækninger på landeveje og motorveje, der nu får højere hastighedsgrænser som følge af finanslovsaftalen for 2018 mellem regeringen og Dansk Folkeparti.
Om et par uger hæves hastigheden på den første motorvejsstrækning, der er omfattet af samme politiske aftale. Det bliver et stykke af E45 Østjyske Motorvej ved Vejle, hvor det fra den 26. oktober vil være tilladt at køre 120 km/t.
- Jeg er glad for, at bilisterne nu får glæde af den politiske aftale, regeringen indgik med Dansk Folkeparti om at hæve hastighedsgrænserne på flere af de danske lande- og motorveje, hvor det er trafiksikkerhedsmæssigt forsvarligt. Det gavner ikke blot den enkelte bilist, men hele samfundet, når man kan komme hurtigere frem uden at sætte sikkerheden over styr.
Det fortæller transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) i en pressemeddelelse.
Øget sikkerhed
Regeringen og Dansk Folkeparti besluttede at hæve hastighedsgrænserne på 150 km landevej og 31 km motorvej. Dette er fordelt på fire motorvejsstrækninger og 17 steder på landevejsnettet.
Det har indebåret investeringer for i alt 93,6 mio. kr. til blandt andet nye autoværn, fjerne faste genstande og etablere rumleriller ind mod midterrabatten på de udvalgte motorveje og landeveje, så det er trafiksikkerhedsmæssigt forsvarligt at hæve hastighedsgrænserne.
Hastighedsgrænserne vil blive hævet i den kommende tid i takt med, at Vejdirektoratet har gennemført det nødvendige løft af trafiksikkerheden.
Vejdirektoratet forventer, at hastighedsgrænsen på motorvejene vil være hævet til 120 km/t på alle udvalgte strækninger til november i år. Den højere hastighedsgrænse på 90 km/t på alle de udvalgte landeveje forventes at være gennemført i 2020.
brahe
Det er udført på strækningerne
På landevejene drejer de trafiksikkerhedsmæssige hovedindsatser sig om etablering af rumleriller både i vejmidte og ved kantlinje, bedre plads til cyklisterne, overhalingsforbud, nedsættelser af hastigheden ved større kryds samt opsættelse af autoværn. Enkelte steder skal der også fjernes beplantning og andre påkørselsfarlige genstande, der står inden for den nye, udvidede sikkerhedszone.
Derudover vil Vejdirektoratet ved afslutningen af strækningerne opsætte en særlig hastighedstavle, der informerer trafikanterne om, at de skal sætte farten ned til 80 km/t igen, suppleret med en særlig afmærkning på kørebanen, der skal sikre trafikanternes opmærksomhed. På motorvejene vil Vejdirektoratet etablere hastighedstavler og rumleriller mod midterrabatten samt opsætte påkørselsdæmpere på eksisterende autoværn og forlænge autoværn, hvor det skønnes nødvendigt i forhold til en udvidelse af vejens sikkerhedszone fra 9 til 10 meter. Enkelte steder skal der også fjernes noget beplantning, der står inden for den nye, udvidede sikkerhedszone. Kilde: Vejdirektoratet |