BILLEDER: Enorme Bladt-elementer løftes på plads i Køge
Arbejdet med Køge Nord Stations gangbro gik ind i sin næste fase, da Banedanmark og hovedentreprenøren Bladt Industries henover weekenden fik hejst to 150 tons tunge broelementer på plads henover Køge Bugt Motorvejens nordgående spor.
Det ene element skulle monteres henover Danmarks mest trafikerede motorvej, og der var brug for både præcision og plads, da to store kraner blev sat i arbejde.
Montagen af de i alt seks elementer til den 225 meter lange gangbro, er delt op i flere etaper. Det første element blev monteret henover S-banen i starten af november 2017, og montagen af de tre sidste elementer, herunder elementet over motorvejens sydgående spor, forventes at ske i sidste halvdel af august.
Når gangbroen til Køge Nord Station står færdig, strækker den sig over S-banen, Køge Bugt Motorvejen samt den nye bane mellem København og Ringsted.
Gangbroen skal fra sommeren 2019 gøre det muligt hurtigt og enkelt at skifte mellem S-banen på den sydlige side af Køge Bugt Motorvejen og den nye bane mellem København og Ringsted på den nordlige side af motorvejen.
rg
FAKTA• Køge Nord Station bliver en ny port til København for de 100.000 dagligt passerende, og et vigtigt skridt på vejen for de på sigt over 8.000 daglige brugere. • Anlægget af Køge Nord Station omfatter en 225 meter lang gangbro med dertilhørende rulletrapper, trapper og elevatorer samt perroner på fjernbane og S-bane. Dertil bygges et stort Parkér og Rejs-anlæg ved stationen. • Gangbroen består af i alt seks stålelementer, som i gennemsnit er 10 meter brede, 30-40 meter lange og måler knap 3 meter i højden. • Stationen er designet af Cobe og Dissing+Weitling i samarbejde med Cowi, og hovedentreprenør er Bladt Industries. • Byggeriet blev påbegyndt i juli 2016 og stationen forventes at stå klar i forbindelse med åbningen af Den nye bane København-Ringsted i sommeren 2019. (Kilde: Banedanmark) |