23948sdkhjf

DAGENS LEDER: Private midler kan være vejen til en bro

Det mener Licitationen, Bygeriets Dagblad

En kommende kattegatforbindelse, der skal forbinde Jylland og Sjælland via Samsø, er en mulig ny fast forbindelse mellem landsdelene, som ikke rigtig vil dø. Den har været på tegnebrættet siden 2007, været lagt på is af skiftende regeringer, og nu genoplivet af transportminister Ole Birk Olesen (LA) her i foråret. I denne uge er en række pensionskasser så ifølge dagbladet Politiken kommet på banen og vil finansiere selve broforbindelsen for egne midler.

En ny bro bliver selvklart ikke billig, og når man tager i betragtning, at der er en lang række infrastrukturprojekter over hele landet, som også skal realiseres, er spørgsmålet om privat finansiering af en forbindelse over Kattegat selvfølgelig relevant at tage op.

Men konklusionen er jo nok, at privat finansiering ikke kan stå alene. For en bro er jo ikke nok. Landanlæggene i form af motorveje og jernbaner er også en bekostelig affære, og det bliver jo nok på statens regning. Samtidig vil det alt andet lige være billigere for staten end private investorer at optage lån til en kattegatforbindelse.

Men alligevel bør man ikke udelukke private midler i en eventuel finansieringsmodel. For en kattegatforbindelse har forsat lange udsigter, og med tanke på at der skal gøres noget med trængselsproblemerne i de største af landets byer og jernbanen flere steder halter, så bør de private midler tænkes ind, hvis man skal kunne køre direkte fra Jylland til Sjælland i fremtiden.

Men et så stort projekt skal fortsat have statslig investering. Det bør dog ikke udelukke private midler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156