De unge har mistet tilliden til virksomhederne
Efter en række år, hvor den yngste del af arbejdsstyrken har haft stigende tillid til, at virksomhederne vil tage medansvar for samfundet og være en del af løsningen på verdens udfordringer, har optimismen lidt et markant knæk det forgangne år.
Det viser Deloittes årlige undersøgelse af verdens 24-34-årige arbejdstagere - også kaldet millennium-generationen.
Kun lige under halvdelen af de unge mener, at virksomhederne opfører sig etisk korrekt mod hele to ud af tre året før.
- Når tilliden styrtdykker så markant efter flere år med fremgang, så er det udtryk for en international tillidskrise mellem den unge del af arbejdsstyrken og virksomhederne og ikke mindst politikerne. Vi ser en desillusioneret millennium-generation, som har haft høje forventninger og optimisme omkring virksomhedernes medvirken til at løse verdens problemer, siger Anders Dons Nordisk direktør i Deloitte.
Kamp om fremtidens ansatte
- Det er et stort vink med en vognstang fra verdens unge til virksomhederne om at tage mere ansvar og fokusere mindre på profit. Virksomheder skal se det som en kæmpe mulighed for at komme tilbage i sync med fremtidens arbejdsstyrke. De virksomheder, der ikke aflæser de her signaler, får svært ved at fastholde og tiltrække dygtige medarbejdere i fremtiden, siger Anders Dons og tilføjer, at Deloitte i egen baghave forsøger at gribe udfordringen med at bidrage mere til samfundet gennem initiativer som Small Great Nation i samarbejde med Kraka, som skal finde svar på, hvordan Danmark på lang sigt fastholder en høj velstand.
Han vurderer, at der er en række årsager til, at de unge har mistet tillid til, at virksomheder og politikere vil løse de globale problemer med klima, terrorisme, global ulighed, jobskabelse, sundhed og livsvilkår, som står øverst på den unge del af arbejdsstyrkens agenda.
En desillusioneret generation
- De unge ser en verden i bakgear, hvor den geopolitisk uro og nationalisme vokser. Det er en naturlig reaktion, at de spørger: Hvor er de store virksomheder med deres bidrag til løsninger? De har netop oplevet en ’datakrise’, hvor Facebookskandalen har rystet deres tillid til de store tech-virksomheder, som mange unge føler et nært forhold til, siger Anders Dons og tilføjer:
- De unges skuffelse udspringer også af, at mange virksomheder nok har været mere optaget af omstilling, effektivitet og bundlinje end på at tage medansvar for klima og verdens udvikling, fordi de står midt i en heftig digitalisering og indgang til den 4. industrielle revolution. Dertil kommer helt jordnært, at mange erhvervsledere reelt har svært ved at finde balancen mellem at drive en virksomhed og kommunikere et stærkere formål, der rækker ud over bundlinjen.
Anders Dons mener også, at virksomheder og politikerne står med en udfordrende og vigtig dialog med de yngste i arbejdsstyrken om, hvor hurtigt de globale udfordringer kan løses.
- De unge er globale og er vokset op i en mindre verden, og så er de vant til, at problemer bliver løst for dem i højere grad end os i de ældre generationer. Så de er utålmodige og vil have løsninger nu, mener Anders Dons.
Undersøgelsen viser også, at millennials’ loyalitet over for virksomhederne er faldende.
43 procent forventer at forlade deres nuværende job inden for to år - og heraf anser 62 procent projektansættelser og lignende kortidsansættelser for gode alternativer til fuldtidsjobs. Kun 28 procent af de adspurgte millennials forventer at blive i deres job i mere end fem år.
Det er syvende gang Deloitte foretager undersøgelsen blandt verdens 24-34-årige.
Resultaterne baserer sig på svar fra 10.500 unge fra 36 lande heraf 400 fra Norden.
Det siger de unge
|