Milliarddyrt jysk anlægsprojekt når særlig milepæl
Det kan potentielt set blive et af Aarhus' dyreste projekter nogensinde, og nu rykker det et skridt nærmere en realisering.
Høringsfasen på den milliarddyre projekt Marselistunnelen er nu klar til den afsluttende høringsfase. Det sker, efter Vejdirektoratet har gennemført den miljøkonsekvensvurdering, som har været undervejs siden 2022.
Projektet har ifølge Projektagenten, Licitationens søsterportal til overvågning af udbud og projekter, en anslået entreprisesum på 2,7 mia. kr.
- Marselis Boulevard er en vigtig indfaldsvej til Aarhus med megen trafik, og det har været en forudsætning for vores arbejde, at vi kan opretholde trafikken på Marselis Boulevard i anlægsperioden, siger René Juhl Hollen, projektleder i Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.
Projektet, der omfatter en knap to kilometer lang nedgravet tunnel under Marselis Boulevard, sigter mod at forbedre forbindelsen mellem Aarhus Havn og motorvejsnettet.
Tunnelen forventes at øge fremkommeligheden for den tunge trafik til og fra Danmarks største containerhavn, samtidig med at den vil forbedre byrummet i området. Miljøkonsekvensvurderingen har haft særligt fokus på at sikre optimal byggemetode, god trafikafvikling under anlægsfasen og reducere støjgener for de mange naboer langs Marselis Boulevard.
- Ved at flytte den tunge trafik ned i tunnelen kan vi skabe et bedre byrum for de mange naboer langs Marselis Boulevard, tilføjer René Juhl Hollen.
Støj reduceres
Som en del af projektet planlægges der også støjafskærmning i Stavtrup, hvor omkring 350.000 kbm. overskudsjord fra tunnelbyggeriet vil blive anvendt til at etablere en cirka 1.500 meter lang og 12 meter høj støjvold. Dette forventes at reducere antallet af støjbelastede boliger i Stavtrup med næsten 800.
Projektet forventes at reducere antallet af støjbelastede boliger markant. Ifølge støjberegninger vil cirka 1.000 færre boliger være udsat for støjniveauer over 58 dB, mens et tilsvarende antal vil undgå stærk støjbelastning over 68 dB.
Det er rådmand for Teknik og Miljø i Aarhus, Nicolaj Bang, også tilfreds med.
- Naboerne har været plaget af støj i årevis. Nu ser det ud til, at der er en løsning på vej. Nu kan vi forhåbentlig snart tage endnu et vigtigt skridt med forslaget om at etablere en støjvold i den østlige ende og en støjskærm i den vestlige ende, siger Nicolaj Bang i en pressemeddelelse.
Den offentlige høring om miljøkonsekvensvurderingen er nu i gang og forventes afsluttet den 9. januar 2025.
Anlægsarbejdet for Marselistunnelen forventes at starte i 2028 og vil strække sig over en 7-årig periode.