23948sdkhjf

Flere nye broer på vej ved Roskilde Fjord

Der er sat gang i flere mindre brobyggerier som en del af den kommende Fjordforbindelse til to mia. kroner

En 1,4 km lang højbro over Roskilde Fjord er omdrejningspunktet for den kommende Fjordforbindelse til 2 mia. kroner, men højbroen, som den europæiske totalentreprenør Rbai selv opfører, udgør langt fra hele projektet.

I alt skal der anlægges 10 km motortrafikvej mellem Frederikssund og Hornsherred i det nordlige Sjælland inklusiv en række mindre bygværker. Arbejdet med to broer ved Ny Landerslevvej og en bro ved Marbækvej, som Aarhus-entreprenøren Jorton A/S står for, gik i gang før påske. De tre broer er efter planen færdige til efteråret 2018, mens den samlede Fjordforbindelse skal være klar omkring årsskiftet 2019/20. Det oplyser Vejdirektoratet.

Fjordforbindelsen
  • Kronprinsesse Marys Bro, som den kommende højbro over Roskilde Fjord er blevet døbt, skal aflaste den nuværende Kronprins Frederiks Bro fra 1935
  • Broen er en del af Fjordforbindelsen Frederikssund, der skal forbinde Frederikssund og Hornsherred med en ny motortrafikvej på 9,5 km syd om Frederikssund
  • Totalentreprenør er et europæisk konsortium bestående af italienske Rizzani de Eccher, belgiske Besix og Acciona Infraestructuras fra Spanien
  • Projektet har en anlægsramme på to mia. danske kroner
  • Omkring årsskiftet 2019/20 skal projektet åbne for trafik

Tung last i havn
Den første del af arbejdet består af at nedramme spunsvægge af stål, hvorefter man støber et betondæk ovenpå. Broerne ved Ny Landerslevvej er dels en bro, der skal føre Ny Landerslevvej under den kommende motortrafikvej og dels en faunapassage, der skal føre Madmose Å under selvsamme motortrafikvej.

Rbai-konsortiet har ansat den danske anlægsentreprenør MJ Eriksson A/S som underentreprenør, mens Jorton er ansat af MJ Eriksson til blandt andet at stå for de omtalte broer.

Konsortiet, der altså selv står for selve højbroen, modtog i begyndelsen af marts de første broelementer i beton med en vægt på cirka 100 ton stykket.

Tager et år
I efteråret 2016 skrev konsortiet under på kontrakten med Vejdirektoratet, og siden har entreprenørholdet været i gang med blandt andet at støbe de 16 bropiller i vandet, som brodækket skal hvile på. Monteringen af det første betonelement, hvilket sker med hjælp fra en montagekran på 155 meter, til brodækket begyndte kort før påske.

På hver side af de 16 bropiller skal der monteres to brodæk-elementer, som hver vejer omrking 110 ton. De brodæk-elementer, der skal placeres mellem bropillerne er lidt lettere og vejer lige under 100 ton.

Det forventes, at montering af brodæk-elementerne strækker sig over det næste års tid. Montering starter i østsiden af fjorden, og det sidste element tilsluttes på vestsiden ved Tørslev Hage.

Munk

Entreprenører
Fjordforbindelsen er opdelt i en totalentreprise og to mindre hovedentrepriser
Barslund A/S afsluttede den ene hovedentreprise i efteråret 2016, som bestod af cirka én km motortrafikvej og adgangsvej på den østlige side af fjorden
Totalentreprisen, som indeholder over otte km motortrafikvej inklusiv højbro, gik til et europæisk joint venture (RBAI JV). Desuden er Sweco med som rådgiver, og MJ Eriksson er underentreprenør
Vinderen af den anden hovedentreprise på tilslutningsanlæg til Frederikssundsvej var endnu ikke offentliggjort ved redaktions deadline
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125