Niras er klar med sit femte underjordiske parkeringsanlæg
Dokk1 i Aarhus har den største. Blox i København har den nyeste: En fuldautomatisk parkeringskælder, hvor biler på effektiv vis bliver parkeret, uden chaufføren selv løfter en finger.
Der findes i øjeblikket fem af slagsen findes i Danmark i øjeblikket.
- Først kom anlægget i Nørre Allé i København i 2010. Senere kom Dokk1, som også har det største anlæg med plads til 1.000 biler. Anlægget i Blox er vores femte af slagsen og samtidig det mest innovative. Vi har igennem årene udfordret teknologien bag og forbedret den markant. Det gør, at anlæggene i dag er hurtigere og fylder mindre, fortæller Steffen Wissing, managing consultant i procesindustri hos rådgiveren Niras i en pressemeddelelse.
Kælder før hus
Niras har sammen med Realdania By & Byg og OMA lavet den grundlæggende dimensionering og det konceptuelle design samt fundet frem til en leverandør.
- I et komplekst byggeri som dette er man nødt til at først at designe kælderen, før resten af huset bliver projekteret. Vi har på tværs af Niras forestået denne koordinering og den efterfølgende follow up på konstruktions- og designsiden. Lige nu er vi i gang med commissioning og tests af anlægget, så det bliver helt klar til åbning i begyndelsen af januar 2018, fortæller Steffen Wissing.
De fuldautomatiske parkeringskældre fylder mindre end konventionelle parkeringskældre, hvilket er en fordel når eksempelvis, flere og flere parkeringspladser bliver lukket i København.
Ifølge Steffen Wissing er de fuldautomatiske parkeringskældre smarte, dels fordi man kan putte mange biler ind på et meget lille område, dels fordi de er billigere end underjordiske bygninger.
Ny teknologi
- De konventionelle anlæg er dyrere pr. plads, end det maskineri, der skal til for automatisk at stille bilerne ganske tæt på hylder i en stor reol. Fuldautomatiske parkeringskældre kan derfor være med til at dæmme op for den biltrængsel, der breder sig i byerne i dag. Den fuldautomatiske parkeringskælder under Blox, der også kommer til at huse Dansk Arkitekturcenter, bliver åben for alle - også som erstatning for den langt mindre parkeringsplads, der lå placeret her før, forklarer Steffen Wissing.
Niras peger på, at det, der adskiller Blox’ fuldautomatiske parkeringskælder fra andre, er brugen af dens banebrydende nye teknologi.
I stedet for den hidtil brugte metode, hvor man bruger en plade på 5,25 meter til at tage imod bilerne, benytter dette anlæg sig af gribearme til at tage fat i bilens hjul og pakke bilerne i forlængelse af hinanden. Det fylder mindre og giver en gennemsnitlig besparelse per bil på cirka 1 meter.
- Den nye metode gør, at vi har fået plads til 13 procent flere biler i anlægget - fra 309 til 348 biler. Det er en ændring, der kan mærkes - også på prisen. Det gør det hele lidt billigere, fortæller Steffen Wissing.
brahe