Italiensk firma er valgt som operatør på metroen
DRIFT Metro Service A/S, der er ejet af de italienske koncerner Azienda Trasporti Milanesi (ATM) og Ansaldo STS, har netop vundet kontrakten på drift og vedligehold af metrolinjerne M1 og M2 for perioden fra den 1. januar 2019 frem til medio 2024.
Det oplyser Metroselskabet.
Opgaven var udbudt som udbud med forhandling, og Metroselskabet havde foruden Metro Service indbudt Keolis og Arriva til konkurrencen.
De forskellige metrolinjer
M1: Vanløse - Vestamager
M2: Vanløse - Københavns Lufthavn M3: Cityringen (igangværende anlægsprojekt der skal være klar i sommeren 2019 efter gældende tidsplan) M4: Ny Ellebjerg - Orientkaj (to igangværende projekter - Nordhavnslinjen og Sydhavnslinjen -, der efter planen åbner i 2020 og 2024) M1 og M2 har i alt 22 stationer (heraf ni underjordiske), er 21 km langt, hvoraf cirka 10 km er under jorden, og 11 km er over jorden. Systemet er førerløst, og det kører døgnet rundt, året rundt. Den samlede togflåde består i øjeblikket af 34 tog. |
Nuværende leverandør
Med den nye aftale fortsætter Metro Service som operatør på de to metrolinjer. Ganske vist sidder Ansaldo STS i dag på den eksisterende kontrakt, der går frem til 31. december 2018, men Metro Service er hyret ind som underleverandør.
"Med den nye kontrakt, som gælder fra 1. januar 2019 frem til medio 2024, vil Metroselskabet motivere Metro Service A/S til at fastholde høj driftspålidelighed samt at få løftet selskabets kundeservice yderligere, når passagervæksten forventes at fortsætte, og de kapacitetsmæssige udfordringer i systemet vil blive større", skriver Metroselskabet i en pressemeddelelse.
Drift og vedligehold ledes i dag fra Vestamager, hvor kontrol- og vedligeholdelsescenteret for M1 og M2 er placeret.
Metroen transporterede i 2016 knap 61 mio. passagerer og havde en rekordhøj driftsstabilitet på 99,2 procent, ifølge Metroselskabet.