Italiensk læssemaskine - nu med kabine
Lige så hurtigt det i sommertiden er at komme af og på en minilæsser uden kabine, lige så bekvemt og komfortabelt er det at have en minilæsser med kabine i vinterhalvåret. Og heldigvis behøver ejerne af de blå MultiOne minilæssere ikke undvære komforten, for på alle nyere modeller er sikkerhedsrammen forberedt for kabine.
- Vi oplever flere og flere kunder, der vil have kabine på deres minilæssere, fortæller Tommy Kærgaard fra HCP Danmark.
- Det er ikke så meget de traditionelle kunder i landbruget, der vil have kabiner, men derimod boligforeninger, kommuner, serviceselskaber osv., hvor minilæsserne har erstattet de konventionelle redskabsbærere. Han fortæller, at nogle eksisterende kunder får siderude, dør, front- og bagrude eftermonteret, mens andre køber den fabriksmonterede version og vælger varme i sædet og andre bekvemmeligheder fra start.
Hos Dianalund Motor, der som forhandler for HCP Danmark hvert år sælger mange MultiOne minilæssere, bekræfter man tendensen.
- Vi sælger adskillelige minilæssere til kunder, der tidligere har kørt med redskabsbærere, og det er typisk de kunder, der vælger kabine, fortæller Christian Andersen.
Han synes, det er et fornuftigt valg, når minilæsserne skal til at køre mange timer dagligt. Chaufførerne har helt overordnet krav på ordentlige arbejdsforhold, og når komforten og ergonomien er i orden, kan de holde koncentrationen fra morgen til aften i de lange arbejdsdage med for eksempel snerydning og glatførebekæmpelse.
Mange inden nytår
Det er ikke kun MultiOne med kabiner, der har været i fokus i 2017. Udviklingen fra at betragte minilæsserne som smidige læssemaskiner til, at de nu ses som multifunktionelle redskabsbærere, er gået utroligt stærkt på det seneste, mener Tommy Kærgaard, som har arbejdet med minilæssere i mange år. Kunder fra alle brancher har virkelig fået øjnene op for mulighederne og er begyndt at købe vores maskiner som basismaskiner til mange forskellige formål. I takt med det, kommer der flere redskabsproducenter. Så kan maskinerne endnu mere, og sådan fortsætter den positive spiral. Han fortæller, at der er stor travlhed med klargøring af maskiner her op til årsskiftet, og at nogle forhandlere ligefrem har "hamstret" nogle ekstra enheder for at kunne levere med kort varsel inden nytår.
Lang vej rundt
De italienske maskiner har haft en omskiftelig tilværelse i Danmark. Et par forskellige importører har haft chancen, men med HCP lader det til, at man har fundet melodien.
- Vi regner med at lange 150 maskiner over disken i år, og i begyndelsen af det nye år kommer der flere modeller, og vi har i forvejen maskiner fra 12 hk til 80 hk, så de findes i en lang række størrelser, siger Tommy Kærgaard, der har ansvaret for Park & Vej-området.
- Jeg kan ikke engang sige, at det er et bestemt segment, der trækker ekstra, for det er ret bredt. Et af de mere kuriøse eksempler er, at vi har solgt to maskiner til en boreplatform i Nordsøen, hvilket forekommer mig at være ret specielt, siger han til Licitationen - Byggeriets Dagblad.
Forskellige segmenter
HCP Danmark, der ligger i Grindsted, handler også med store traktorer, og her har det været svært, fordi landbruget har haft svære tider. Men i Park & Vejområdet følger man trenden som det også kunne fornemmes under årets Have & Landskab, nemlig at der er god interesse for maskiner.
- Desuden er det også sådan, at MultiOne i Italien har arbejdet seriøst med udviklingen af maskinerne, og fabrikken er faktisk vokset til dobbelt størrelse i løbet af få år, siger Tommy Kærgaard.