23948sdkhjf

Rekord sporbygning

Strukton Rail A/S har stået for sporentreprisen på Danmarks første højhastighedsbane. To gange 55 kilometer spor er blevet anlagt mellem
Ringsted og København. Banelegemet er bygget med Struktons sporbygningstog NTC (New Track Construction), som er et 400 meter langt tog, som både lægger sveller og skinner og samtidig fungerer som materialetransport. Projektdirektør hos Strukton Rail,
Jacky Dalby, forklarer her om processen:

– Strukton Rail overtog fra jordentreprenøren underballasten i et niveau 70 mm under det færdige profil. NTC-togets forreste del kører på larvefødder og kan derfor køre
direkte på ballasten, mens det lægger sveller og skinner, så den sidste del af toget, som medbringer materiel, kan køre på skinnerne. Gennem grundig planlægning og ved at have et skarpt fokus på logistikken, lykkedes det os at slå rekord for sporbygning ved at producere mere end 250 meter spor pr. time. Efter færdigbygning af banelegemet blev der skærvesuppleret, således at sporet efterfølgende kunne justeres op til endelig niveau.

– Vi har fået leveret 180.000 tons ballastskærver fra Norge, som er blevet sejlet til Køge Havn, hvor vi har haft to lokomotiver med hver 20 skærvevogne til at fragte dem
videre ud på banestrækningen. Med skærverne fordelt på hele strækningen har Struktons sporjusteringsmaskiner kunnet komme på banen. Justeringsmaskinerne har sørget for at sporet kom til at ligge korrekt i forhold til det projekterede niveau.
Dette ske ved, at justeringsmaskinerne af flere tempi kører over sporet og komprimerer materiale ind under svellerne, til sporet til sidst er hævet de manglende 70 mm, fortæller Jacky Dalby. Efterfølgende har Strukton Rail stået for at svejse sporet sammen med 1.800 brandstuksvejsninger og mere end 400 aluminotermiske svejsninger. De har derudover installeret 23 specialfremstillede højhastigheds
sporskifter. I en anden entreprise på samme strækning, har Strukton endvidere stået for montagen af 55 kilometer kabelrende, som er monteret med deres egen specialfremstillede skinnekørende montagevogn.

– Vi er udelukkende sporentreprenører, hvorfor vi har en meget specialiseret viden og erfaring på dette felt. Med vores anvendelse af avanceret teknologi og egne specialfremstillede maskiner, kan vi altid tilbyde den bedst mulige løsning, uanset om det drejer sig om nybygning eller vedligehold og service, siger Jacky Dalby.

Fakta:

Strukton Rail er en af Europas største og førende jernbanevirksomheder med
omkring 4.000 ansatte. I Danmark har Strukton Rail A/S ca. 130 ansatte med specialviden omkring projektstyring, logistik, spor, svejsning, signal og anlægselementer indenfor jernbanen. Strukton Rails opgaver omfatter nybyggeri, sporfornyelse, kørestrøm, kraftforsyning og vedligehold. De har blandt andet udviklet
avancerede målemetoder til at finde fejlene på infrastrukturen, før de forsinker
togene. Strukton Rail udfører i Danmark opgaver for Banedanmark, DSB, Regionstogene, Privatbanerne, Havnesporene og Veteranjernbanerne.

www.strukton.dk

Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11