Innovative løsninger
Aarsleff Rail A/S har i store træk haft 40 mand beskæftiget med højhastighedsbanen siden starten i 2013. I perioder har de været op til 140 mand. I samarbejde med Per Aarsleff A/S har de blandt andet udført 12 brokonstruktioner varierende fra 2,5 til 70 meter i spænd og fordelt på en fem kilometer lang strækning.
– De blev lavet i perioden fra januar 2013 til september 2015, og den relativ korte udførelsesperiode skyldtes et unikt støttevægskoncept, som er velkendt i udlandet, men ikke tidligere er brugt herhjemme. Udover de traditionelle elementløsninger etablerede vi vederlags og fløjvægge, hvor betonelementer på 1,5 x 1,5 meter udgør fløjvægge, som fastholdes af fladjern, indbygget i det bagvedliggende grusfyld. Metoden var fordelagtig for Banedanmark, men var aldrig kommet på tale, hvis ikke Banedanmark netop havde lagt op til innovative løsninger og været meget åben i deres tilgang til entreprenørernes forslag, mener adm. direktør Thomas Mollerup. Han mener også, at det samarbejdsstrategiske mindset, som Banedanmark har initieret,
har været godt for projektet og dermed gennemførelsen.
– Her har vi haft en model, hvor løsningen af opgaven har været det primære af hensyn til fremdriften, mens ansvar og økonomiske spørgsmål er taget efterfølgende.
Aarsleff Rail har også haft entreprisen med at etablere perroner på Køge Nord Station, ny sporindføring mellem Køge og Ringsted samt overhalingsspor og nyt sporskifte
på Køge Station. Lige nu arbejder de med 2. etape af klargøringen af Ringsted Station til den nye højhastighedsbane, hvor både projektering, planlægning og udførelse foregår løbende. Et arbejde der foregår i tæt samarbejde med Banedanmark, da det hele udføres mens der opretholdes drift på banen. Aarsleff Rail er også at finde i
Vigerslev, hvor de står for at koble den nye bane sammen med den eksisterende.
– Alle vores kompetencer kommer i spil, og de mange fagområder er jævnligt på arbejde sideordnet af hensyn til en stram tidsplan. Det stiller store krav til koordinering,
planlægning og samarbejde at gennemføre projekter af denne type, men det er jo det, vi er gode til, siger afd. ingeniør Nikolaj Lundberg.
Fakta: Aarsleff Rail Aarsleff Rail har i mange år bidraget med at løse infrastrukturopgaver på og omkring det danske banenet. Virksomheden er specialister indenfor alle arbejdsområder i forbindelse med baneprojekter. Med højt kvalificerede medarbejdere og en lang række specialmaskiner udfører Aarsleff Rail opgaver overalt i Danmark og har datterselskaber i Sverige og Norge. Aarsleff Rail er en del af Aarsleffkoncernen med kompetencer på internationalt niveau og med en høj grad af egenproduktion. Aarsleff Rail blev i 2016 kåret som Gazelle-virksomhed. |