Anlægslogistik på begrænset plads
Arkil A/S har haft totalentreprisen på TP45. En entreprise på bare 750 meter dobbeltsporet banestrækning, men med et væld af udfordringer. To forbindelsesspor til den nye højhastighedsbane er ført under S-banen og den nye dobbeltsporede højhastighedsbane. Der er etableret betonstøttevægge på halvdelen af strækningen, så den nye banestrækning kunne hæves og blive ført over Lille Syd banen, der kører mellem Roskilde og Næstved. Derudover er der etableret to stibroer, hvor den ene går
over Lille Syd banen. Den anden bro strækker sig over S-banen, Køge Bugt motorvejen og den nye dobbeltsporede bane. Ved bygningen af den sidstnævnte bro, valgte man at genanvende den eksisterende bro over S-banen og restaurere den
med et nyt profileringslag. For at kunne koble den eksisterende bro sammen med den nye var det nødvendigt at løfte den 750 tons tunge bro med donkrafte.
Divisionsdirektør Claus Elleman Olsen har haft ansvaret for entreprisen, hvor især 10 dage står særligt klart i erindringen:
– Vi skulle bygge en bro bestående af en spunsvæg med et dæk af beton, hvor S-toget fra Køge kunne køre henover, så vi efterfølgende kunne lave en tunnel til
forbindelsessporene, for at muliggøre forbindelse mellem den nye Køge Nord station og den eksisterende Køge station. Banedanmark valgte at lukke S-togsbanen i bare 10 dage omkring påsken 2015, så der var ikke plads til fejl og forsinkelser. I første omgang handlede det om at skaffe mandskab nok i påskeugen, dernæst skulle vi navigere på begrænset plads og mange ting skulle passe sammen. Det var en kæmpe planlægningsopgave, hvor vi havde både en plan B og en plan C helt ned på timebasis, hvis noget skulle glippe undervejs. Vi har brugt egne folk til alt jord- og betonarbejde, spuns og fundering samt sporarbejde, hvilket helt klart har været en fordel, og vi blev selvfølgelig færdige til tiden. For Claus Elleman Olsen har samarbejdet med Banedanmark været meget velfungerende.
– De har haft en meget innovativ måde at forstå totalentrepriser på. De har udvist stor tillid til de forskellige måder forskellige entreprenører har grebet næsten enslydende opgaver an på. Det har for dem handlet mere om, at funktionaliteten, holdbarheden
og kvaliteten skulle være i orden, end hvordan den enkelte har valgt at løse opgaven. Det har været en både god og spændende oplevelse, at Banedanmark har været så
åbne for de forskellige muligheder, siger Claus Elleman Olsen.
Fakta: Arkil A/S er én af Danmarks ældste og største entreprenørvirksomheder med godt 1800 ansatte og en omsætning på cirka 3 milliarder i Danmark og udlandet.Firmaet udfører en bred vifte af entreprenøropgaver for blandt andre Vejdirektoratet, Banedanmark og flere forsyningsselskaber. De arbejder med anlægsarbejder, havnebyggeri, fundering, tunnelering, store kabelprojekter, infrastruktur, vejservice og alle slags forureningsoprensninger. |