23948sdkhjf

Danmarks første højhastighedsbane

I perioden 2010-2018 anlægger Banedanmark en ny dobbeltsporet, elektrificeret højhastighedsjernbane mellem København og Ringsted over Køge. Banen bygges til hastigheder på op til 250 km/t for persontog og er Danmarks første jernbane, som kan betjene højhastighedstog.

Den nuværende jernbane mellem København og Ringsted over Roskilde er en af de mest benyttede banestrækninger i Danmark. Banen bliver anvendt af både passagerer og til godstrafik. Danmarks første højhastighedsbane skal gøre det muligt at få en markant bedre køreplan med flere togafgange, kortere rejsetid og færre forsinkelser.

Den nye Køge Nord Station bliver et centralt knudepunkt for skift til og fra S-banen. Herfra kører togene til København, Vestsjælland, Fyn og Jylland samt via Køge Station til Næstved. Et stort parkér-og-rejs anlæg lige ved motorvejen skal få bilisterne til at vælge toget det sidste stykke til og fra København.

Strækningen København-Ringsted er af international betydning. Den indgår i det transeuropæiske netværk som forbindelse mellem Skandinavien og det øvrige Europa. Dertil kommer Ringsted-Femern banen som udbygges i de kommende år som et led i den kommende faste forbindelse mellem Danmark og Tyskland.

Læs mere på www.bane.dk

Læs om de 8 aktørers rolle i byggeriet af Danmarks første højhastighedsbane:

 


Folk skal generes mindst
muligt.

Læs mere her

 

Projektering i 3D giver et fantastisk overblik

Læs mere her

 

Anlægslogistik på begrænset plads

Læs mere her

 



Dialogbaseret udbudsfase

Læs mere her

 



Vi holder, hvad vi lover

Læs mere her

 

Innovative løsninger

Læs mere her

Rekord i sporbygning

Læs mere her

 

Bladt Industries bygger spektakulær gangbro

Læs mere her

 

Læs hele tillægget om Danmarks første hastighedsbane her

Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141