Danmarks første højhastighedsbane
Den nuværende jernbane mellem København og Ringsted over Roskilde er en af de mest benyttede banestrækninger i Danmark. Banen bliver anvendt af både passagerer og til godstrafik. Danmarks første højhastighedsbane skal gøre det muligt at få en markant bedre køreplan med flere togafgange, kortere rejsetid og færre forsinkelser.
Den nye Køge Nord Station bliver et centralt knudepunkt for skift til og fra S-banen. Herfra kører togene til København, Vestsjælland, Fyn og Jylland samt via Køge Station til Næstved. Et stort parkér-og-rejs anlæg lige ved motorvejen skal få bilisterne til at vælge toget det sidste stykke til og fra København.
Strækningen København-Ringsted er af international betydning. Den indgår i det transeuropæiske netværk som forbindelse mellem Skandinavien og det øvrige Europa. Dertil kommer Ringsted-Femern banen som udbygges i de kommende år som et led i den kommende faste forbindelse mellem Danmark og Tyskland.
Læs mere på www.bane.dk
Læs om de 8 aktørers rolle i byggeriet af Danmarks første højhastighedsbane:
Folk skal generes mindst
|
Projektering i 3D giver et fantastisk overblik
|
Anlægslogistik på begrænset plads
|
Dialogbaseret udbudsfase
|
Vi holder, hvad vi lover
|
Innovative løsninger |
Rekord i sporbygning
|
Bladt Industries bygger spektakulær gangbro
|