Entreprenører banker 52 pæle ned i fjorden
Det store grej er fundet frem i form af en overdimensioneret boremaskine, masser af armeringsjern og der er faste aftaler om levering af tonsvis af beton.
Det skal der til, når arbejdet med at støbe de permanente bropæle til den kommende Fjordforbindelse Frederikssund over Roskilde Fjord nu går i gang.
Pælene skal sørge for et stabilt fundament til den kommende broforbindelse mange år frem i tiden.
- Det er en meget vigtig opgave, der nu går i gang på selve brobyggeriet, og den er ikke helt nem. Havbunden og undergrunden på Roskilde Fjord byder ikke på de mest optimale jordbundsforhold til brobygning, siger Henrik Vincentsen, der er projektchef i Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.
Står på 16 bropiller
Jordbundsforholdene gør, at bropælene skal meget langt ned i undergrunden før de rammer kalken. Nogle steder over 40 meter.
Projektet
De længste pæle, som er dem i midten af fjorden, bliver cirka 47 meter lange.
Pælene vil maksimalt have en diameter på to meter. Jernrøret bores kun til kalken, mens pælene bores 6-8 meter ned i kalken, det vil sige at pælen er 6-8 meter længere end jernrøret. Til de længste pæle bruges cirka 14,5 tons stål. Til de længste pæle bruges ca. 150 kbm beton, svarende til cirka 360 tons. Betonen leveres fra betonfabrikker i Roskilde og Hillerød |
Broen skal bygges på i alt 16 bropiller, hvoraf de 13 står i fjorden. Det er de 13 piller i vandet, der skal have pælefundering i forskellig dybde. og alle 13 pælefunderede piller får fire pæle.
Dermed skal der bores og støbes 52 pæle i alt.
Det er et et europæisk konsortium bestående af italienske Rizzani de Eccher, Besix (fra Belgien) og spanske Acciona Infraestructuras, der skal opføre broen
I første omgang starter entreprenørerne på den midlertidige dæmning på Frederikssundssiden og flytter efterfølgende over til den midlertidige dæmning ved Tørslev Hage.
Entreprenøren starter med at bore et stort jernrør ned i havbunden, indtil man når kalken. Når jernrøret er renset for jord- og sandmaterialer, sænkes et net af armeringsjern ned i hullet og til sidst støbes røret ud med beton.
Pæletest er udført
Forud for arbejdet med etablering af pælene, har der først været geotekniske undersøgelser af undergrunden, så fulgte ingeniørberegningerne og til sidst blev der i juni måned testet på to testpæle.
Testpælene er blevet belastet med en last, der er fire gange så stor som broens egen vægt inklusiv trafik. Resultaterne af pæletesten er blevet analyseret og har bekræftet, at designet af broens pælefundering passer til de geotekniske forhold, som findes i fjorden.
Opgaven med pælefundering vil foregå frem til forsommeren 2018.
brahe