DAGENS LEDER: OPP kan være en vej at gå
Brugen af Offentlig Privat Partnerskab (OPP) har været et emne til stor debat på begge sider af det politiske spektrum gennem årene lige siden det første OPP-projekt herhjemme - Vildbjerg Skole ved Herning - blev en realitet for lidt over 10 år siden.
Ikke mindst venstrefløjen har kritiseret OPP-modellen for at være for dyr, mens den borgerlige lejr har været mere positiv. I dagens avis advokerer projektdirektør Ian Paterson fra den internationale rådgivningsvirksomhed Atkins, der er en af de store spillere på området, så for, at man går glip af konkurrence fra store internationale spillere og besparelser ved at fravælge OPP-modellen.
Han har selvfølgelig en stor interesse i at få Danmark til at gå OPP-vejen, men omvendt så er regering og folketing også nødt til at tænke alle muligheder ind, når det gælder fremtidens infrastruktur. For som det er i øjeblikket, står ikke mindst anlægsbranchen over for færre aktiviteter de kommende år, fordi der ikke sættes statslige projekter i gang.
OPP-vejen skal vælges, hvis det er samfundsmæssigt forsvarligt og kan betale sig på den lange bane. Det skal ikke bare være fordi, staten får penge ind til et konkret projekt. Som det er nu kan mange projekter finansieres mere fordelagtigt med den lave rente.
Hurdlen ved eksempelvis OPP-veje er, at det lægger op til betalingsvej som vi kender det på Storebælt- og Øresundsbroen. Men hvorfor dog ikke også gå den vej på de helt store projekter, hvis det kan forbedre den danske infrastruktur.