23948sdkhjf

DAGENS LEDER: "Made in China" rykker nærmere

Det mener Licitationen, Byggeriets Dagblad

I begyndelsen af april forlod et tog lastet med britiske varer Storbritannien og begav sig ud på en 12.000 km lang rejse mod det østlige Kina. Godt tre uger senere var målet nået, hvilket er omkring halvdelen af den tid, det ville tage at nå det østlige Kina med skib.

Turen er et vigtigt element i de planer om at genoplive den gamle Silkevej, der var en historisk handelsrute mellem Asien og Europa, som Kina barsler med. Selvom europæiske varer ryger mod øst, er der ingen tvivl om, hvis ruten bliver permanent, at det åbner uanede muligheder for kinesiske varer den anden vej.

Det kan presse danske byggematerialeproducenter yderligere. Som omtalt i Licitationen - Byggeriets Dagblad i går, er producenterne ifølge Dansk Byggeris nye eksportanalyse i forvejen under stort pres fra kinesiske byggevarer på vores traditionelle eksportmarkeder som Sverige, Tyskland og Storbritannien, hvor danske producenter taber markedsandele. Og hvor de tidligere kun konkurrerede på prisen, så er kvaliteten af de kinesiske varer også ved at være i top.

Det er selvfølgelig et resultat af den frie konkurrence, men når et stort dansk eksporterhverv som byggevarer på denne måde sættes under pres, er der grund til at være opmærksom.

Derfor bør både brancheorganisationer, producenterne og politikerne på Christiansborg have en interesse i at udarbejde en strategi på området, så der sættes en prop i hullet. For branchen og Danmark som helhed har ikke råd til at lade være.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.168