23948sdkhjf

Anlægschef: Aarhus Letbane er forløbet forbavsende godt

En forsinkelse på to-tre måneder på den nye Aarhus Letbane rokker ikke ved anlægschefens vurdering af anlægsforløbet, der afsluttes om kort tid

Holdet på Aarhus Letbane

  • Bygherre: Aarhus Letbane I/S (Aarhus Kommune og Region
    Midtjylland)
  • Tekniske rådgivere: Cowi, Rambøll, Atkins og Alectia
  • Totalentreprenør: Asal Consortium (Ansaldo STS og Generali Costruzioni Ferroviarie fra Italien samt to selskaber i Stadler-
    koncernen fra henholdsvis Schweiz og Tyskland)

Budgettet holder, antallet af arbejdsulykker ligger langt under gennemsnittet, få har klaget over støjgener, og tidsplanen holder - næsten.

Den nye Aarhus Letbane, der er det første af tre store letbaneprojekter i landets største byer, nærmer sig afslutningen efter fire års anlægsarbejde. Og anlægschef Jørgen Hansen kan se tilbage på et forløb, der stort set har fulgt drejebogen.

- Det er et kæmpe projekt, der bliver udført i en travl by med stor synlighed for borgerne. Det har bestemt givet udfordringer og krævet et højt niveau af planlægning at give byen så få påvirkninger som muligt, samtidig med at der skal ske fremdrift på projektet.

- Der skal nok være nogle, som ikke mener, det er gået problemfrit, men jeg mener, at det er gået forbavsende godt, siger han til Licitationen - Byggeriets Dagblad.

Ingen alvorlige arbejdsulykker
Jørgen Hansen fremhæver blandt andet, at projektet ikke har haft en alvorlig arbejdsulykke i hele anlægsperioden, der begyndte i 2014 efter kontraktindgåelsen med totalentreprenøren Asal-konsortiet.

- Vi har haft enkelte mindre arbejdsskader, som eksempelvis at vride om på foden eller få en finger i klemme, men ingen alvorlige arbejdsulykker i tre år. Og det er sket på et projekt med gennemsnitligt 70-100 ansatte i gang hele tiden. Det er langt under gennemsnittet, siger han.

Aarhus Letbane består af 12 km ny dobbeltsporet letbane, der går gennem centrum af Aarhus. Dertil kommer en tilpasning af Odderbanen og Grenaabanen i sydlig og nordlig retning, så de 26 nye letbanetog kan dække en strækning på i alt 110 km. Det forberedende anlægsarbejde til det nye stykke letbane begyndte i 2013, mens Asal-konsortiet gik i gang med den store totalentreprise på hele transportsystemet året efter.

Aarhus Letbane

  • Budgetramme: 2,2 mia. kroner
  • Indhold: Består af 12 km ny dobbeltsporet letbanelinje gennem Aarhus samt elektrificering og tilpasning af Odderbanen og Grenaabanen
  • Tidsplan: Den oprindelige deadline i juni på 12 km ny letbanelinje er udskudt to til tre måneder. Det præcise tidspunkt bestemmes senere.
    Odderbanen og Grenaabanen færdiggøres ultimo 2017
  • Flere etaper: Tre udbygninger vestpå er på tegnebrættet. En Brabrand-linje vvm-undersøges p.t., men ingen af udbygningerne er vedtaget

Entreprenør misser tidsplan
Letbanestrækningen gennem Aarhus skulle efter planen stå klar i juni, men Asal-konsortiet har ikke været i stand til at holde tidsplanen på grund af forsinkelser i den sidste fase i arbejdet med sikkerhedstest og -godkendelser.

Derfor er indvielsen af de 12 km ny letbane skubbet to-tre måneder. Åbningen af Odderbanen og Grenaabanen forventes at ske senere i 2017.

- Alle, der har beskæftiget sig med et projekt af denne type, ved, at arbejdet med en sikkerhedsgodkendelse er uhyre kompliceret. Og det er også ekstremt vigtigt, at sikkerheden vedrørende signaler og kørestrøm er på plads, så det er vigtigt, at der er ro om beslutningerne. Men vi er selvfølgelig ærgerlige over, at det ikke lykkedes at ramme helt inden for skiven, siger Jørgen Hansen.

Ved licitation på totalentreprisen i 2014 blev budgetrammen udvidet til 2,2 mia. kroner inklusiv en reserve på ti procent for at tilpasse projektet til de indkomne tilbud. Forsinkelsen får ingen betydning for budgettet, ifølge Aarhus Letbane I/S.

Støjklager over bakgear
Det at have Danmarks næststørste by som byggeplads har været blandt de største udfordringer på projektet, fortæller anlægschefen. Før det første skal arbejdet tilpasses, så det foregår til mindst mulig gene for bytrafikken, og for det andet skal der tages hensyn til naboerne. Jørgen Hansen erkender, at der har været støjklager, men mener, at man er sluppet rimeligt fra opgaven.

- Vi har haft enkelte weekender i sommerferien med natarbejde, hvor der samtidig var 30 grader. Det er en dårlig kombination i og med, at mange har åbne vinduer, mens vores maskiner er i gang, fortæller han, og kommer desuden med et eksempel på en støjgene, som overraskede holdet bag letbanen.

- Et af de største problemer for naboerne var lyden af maskiner, der bakker. Og derfor bad vi om, at de ansatte bakkede mindst mulig under arbejdet. Men det er en af de ting, som det kan være svært at forberede sig på inden projektstart.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.127