Kommuner bruger færre penge på veje
Danske kommuner nedprioriterer vedligehold af deres veje. Det afslører en ny analyse fra Dansk Vejforening over kommunernes vejbudgetter for 2017. Eksempelvis har Aarhus, som en af landets helt store kommuner et fald på otte procent, mens Slagelse har et fald på hele 41 procent, Gentofte på 34 og Rødovre et fald på 32 procent.
- Nedslidning af vejkapitalen er et velkendt og stort problem, og det er langt billigere at vedligeholde en vej i tide end at rette op på en kollapset vej. Det kan undre, at kommunerne i 2017 alt i alt kommer til at bruge mindre på drift og vedligehold af vejene end i 2016. Budgettet viser et fald på 113 mio. kroner eller 2,2 procent på den post, siger Helle Rasmussen, der er sekretariatschef i Dansk Vejforening.
Stor forskel på kommuner
Tallene fra Dansk Vejforening kommer samtidig med, at Asfaltindustrien netop har præsenteret deres tal for, at statens investeringer i motorveje og motortrafikveje er halveret fra 3,8 mia. kroner til 1,7 mia. kroner fra 2015 til 2017.
Analysen fra Dansk Vejforening viser, at enkelte kommuner øger deres anlægsbudgetter. Eksempelvis har Københavns Kommune øget deres anlægsbudget med 47 procent, men alligevel kan der findes store fald i flere kommuner.
Eksempelvis har Aarhus et fald i anlæg af nye veje på 38 procent, mens Aalborg har et fald på 35 og Odense på 29 procent. Kommunernes nedprioritering af vejnettet kommer derfor som en ekstra streg i regningen, når staten gør det samme, mener man hos Arkil.
- Der er stor forskel på, hvor meget kommunerne bruger på vedligehold af deres veje. Det kan mærkes. Vejene bliver slet ikke prioriteret nok. De andre bløde områder bliver hørt bedre, fordi vejene ikke skriger. Fakta er at erhvervslivet har gode adgangsveje højt prioriteret for mulig vækst, siger Lars Kim Jørgensen, divisionsdirektør i Arkil Asfalt til Licitationen - Byggeriets Dagblad.
Mere ny kommunal vej
De kommunale veje udgør langt den største del af vores vejnet med mere end 75.000 kilometer vej, og faktisk er der en lille stigning i anlægsbudgettet for kommunerne i 2017 i forhold til 2016. Her er stigningen på 5,1 procent, mens de samlede anlægsbudgetter for landet viser et fald fra 2016 til 2017 på 4,6 procent.
På trods heraf mener Anders Hundahl, der er adm. direktør i Asfaltindustrien at man vil se en samlet stigning i 2017, når året er omme.
- Jeg vil mene, at der kommer en lille stigning i år i forhold til sidste år, fordi det er valgår. Det er min erfaring fra tidligere valg, at politikerne gerne vil have, at det ser ordentligt ud, siger Anders Hundahl og fortsætter:
- Kommunerne skal anerkendes for, at de, modsat staten, holder et nogenlunde stabilt niveau. Den stop and go-politik, som staten praktiserer, er ødelæggende, mens et stabilt niveau gør det muligt for entreprenørerne at planlægge deres arbejde. Men når det er sagt, så er det stadig på et alt for lavt niveau.
Fald i procent | Fald i mio. kr. | |
---|---|---|
Aarhus | 38 | 91,4 |
Odense | 29 | 79,5 |
Aalborg | 35 | 56,9 |
Køge | 38 | 34,2 |
Haderslev | 50 | 27,2 |
Aabenraa | 54 | 24,4 |
Brøndby | 54 | 21,9 |
Lyngby-Taarbæk | 37 | 17,9 |
Struer | 81 | 17,8 |
Nordfyns | 79 | 17 |
Kilde: Dansk Vejforening |