Analyse taler for kombiterminal til Køge
Der er behov for en international kombiterminal i Køge.
Det viser en ny markedsanalyse udarbejdet af Realise ApS for Fonden Femern Belt Development.
En ny terminal, der kan flytte gods fra vejnettet til skinner, og omvendt, vil ligge optimalt i den østsjællandske by, siger 11 store danske og udenlandske transport- og logistikvirksomheder.
Placeringen vil angiveligt give virksomhederne lettere adgang til fire mio. forbrugere i Øresundsregionen.
Vi skal tage initiativet selv
Et flertal af de interviewede virksomheder i analysen fremhæver nærhed til det europæiske motorvejsnet, let adgang til Køges erhvervshavn, den kommende Femern Bælt-forbindelse og godstransportkorridoren fra Helsinki i nord og Sicilien i syd, som vigtige parametre for at vælge Køge.
- Det er vigtigt, at vi udnytter de nye muligheder for at skabe arbejdspladser, som den nye infrastruktur i Østdanmark giver, siger Holger Schou Rasmussen, formand for Femern Belt Development og borgmester i Lolland Kommune
- Det handler om at vise rettidig omhu og sørge for, at vi er helt fremme i bussen og ikke overlader initiativet til svenskerne og tyskerne, som i givet fald nok skal formå at udnytte mulighederne. En kombiterminal giver muligheder, som vi ikke må forpasse, tilføjer han.
Virksomhederne fremhæver også, at Køge ligger på København-Ringstedbanen, har veludbyggede vejinfrastruktur og adgang til Skandinavisk Transport Center.
Borgmester-appel
Terminal kan omsætte gods pr. uge svarende til 18 godstog med hver 36 vogne, og vil spille ind i den grønne dagsorden. Transport på skinnerne tager noget af presset motorvejen - og er en mere Co2-venlig transportform.
- Jeg vil appellere til politikere og embedsfolk om at kigge på muligheden for at anlægge en ny international kombiterminal i forbindelse med den nye bane mellem København og Ringsted, siger borgmester i Køge Kommune, Flemming Christensen, i en pressemeddelelse.