DAGENS LEDER: En entreprenør rejser sig af asken
De fleste aktører i bygge- og anlægsbranchen havde nok indtil i går ikke regnet med, at Pihl & Søn-flagene igen skulle veje over de danske byggepladser. Men efter en ny ejerkreds har købt alle rettigheder til Pihl og Søns navn, logo og grafiske identitet, er selskabet nu klar til igen at sætte spaden i jorden.
Pihl & Søn var frem til konkursen i sommeren 2013 blandt de største entreprenører herhjemme. Men også med omfattende aktiviteter i udlandet, der i sidste ende var med til at koste virksomheden livet som følge af omfattende nedskrivninger.
Der stod således en aura af respekt over Pihl & Søn og ejerfamilien Langvad igennem mange år for professionelt og gennemtænkte byggerier. Men i de sidste år af sin levetid var entreprenørvirksomheden ude i gevaldige stormvejr som følge af dårligt udførte byggerier, underbudte priser på opgaver og uheldige sager om brug af udenlandsk arbejdskraft. Desuden betød konkursen store tab hos mange bygge- og anlægsvirksomheder, ligesom flere anlægsprojekter blev forsinket.
Derfor er det også en gevaldig satsning, at den nye ejerkreds nu vil binde en ny forretning op på navn og logo fra en så omstridt konkursramt virksomhed, der ikke just havde sine bedste år imagemæssigt til sidst. Her skal de være bevidste om historien, for et forkert fejltrin vil uden tvivl skabe dønninger i branchen og tale om fortidens fejl.
Der skal dog også lyde stor anerkendelse til dem for at gøre det. For der er brug for sådanne entrepreneur-typer i branchen, som tør og vil noget. Men de kritiske øjne vil uden tvivl hvile på dem.