Udvider tagpap-forretning i Tyskland
Trods underskud ser Karsten Rasmussen stor efterspørgsel på genbrugs-bitumen fra tagpap
Over for Licitationen - Byggeriets Dagblad, forklarer han underskuddet i sidste regnskabsår 2015/16 med blandt andet frasalget af en logistikvirksomhed i Sverige samt resultatet af en svensk skrotforretning. Her har priserne haft store udsving, men er ifølge direktøren nu stabiliseret, hvorfor der nu forventes et positiv resultat for indeværende regnskabsår.
- Vi tror på, at den cirkulære økonomi er på vej frem, og at vi også internationalt har et forspring på en række punkter gennem flere af vores selskaber, skriver Karsten Rasmussen i en kommentar til Licitationen - Byggeriets Dagblad.
Han har især store forventninger til aktiviteterne i selskabet Tarpaper Recycling, som beskæftiger sig med at genanvende tagpap til bitumen, der bruges i asfalt.
- Der bliver investeret mange penge og kræfter i Tarpaper-forretningerne, hvor vi nu er repræsenteret i Danmark, Sverige og Finland. Derudover er tre pladser i Tyskland under udvikling og starter indsamling og produktion i år. Yderligere tre er planlagt i 2018, så der er stor efterspørgsel efter vores løsninger inden for disse områder, fastslår Karsten Rasmussen og oplyser samtidig, at Tarpaper nu sælger genbrugsbitumen, der udvundet af nedbrudt tagpap, til asfaltindustrien i Finland, Sverige, Tyskland, Holland og inden længe Danmark.
Modvind
Herhjemme er Karsten Rasmussen dog kommet i modvind hos brancheorganisationen Asfaltindustrien, som har stillet spørgsmål ved, om genbrugsbitumen fra tagpap kan være giftigt.
- Den organiserede del af branchen har siden 2010 afprøvet det, som Karsten Rasmussen nu gør, og har forladt det igen, fordi det bitumen som er i tagpap er en anden type end det, som er i normal asfalt. Det er såkaldt oxideret bitumen, som af WHO er klassificeret som sandsynligvis kræftfremkaldende. Det er årsagen til, at de organiserede virksomheder er nervøse for, at en lille miljøfordel kan medføre en meget større miljørisiko, nemlig kræft, udtalte Asfaltindustriens adm. direktør Anders Hundahl tidligere til Licitationen.
Asfaltindustrien valgte på den baggrund at anmelde Karsten Rasmussens nye asfaltværk, SuperAsfalt, til Trafik- og Byggestyrelsen, på baggrund af manglende CE-mærkning af den nye asfalttype.
Uden for de koncernforbundne selskaber i KRHT Holding ApS er Karsten Rasmussen også indehaver af en nedrivningsvirksomhed i Sverige, hvor resultaterne ifølge ham er positive.
Læs også: " Millioner fosser ud af kassen hos ny asfaltkonge ".