Vandet leder leg og grøn natur ind i byen
Klimaforandringer betyder ikke kun besvær men også nye muligheder for arkitekter der arbejder med rekreativt design
Men hvis vi blot bruger alle milliarderne på at få vandet ned i et rør og væk, har vi spildt både penge og historiske muligheder, mener civilingeniør Søren Gabriel fra Orbicon A/S.
- Når vi bruger så mange penge som 50 til 100 milliarder over de kommende år, kan vi ikke tillade os bare at grave pengene ned. Vi skal se alt det nye vand som en gave til at gøre byerne bedre, siger Søren Gabriel, udviklingsansvarlig for klimatilpasning og byudvikling.
- Vi er pinedød forpligtede til at udnytte de snesevis af milliarder, vi bruger på at skaffe monsterregnen bort, til at gøre byerne bedre. Men det kræver, at alle involverede tænker nyt, siger Søren Gabriel, som er en af hovedtalerne på konferencen Byens Gulv, der afholdes på Hotel Nyborg Strand 1. februar 2017.
I hvert sit hjørne
Udfordringen er så, at alle parter i opgaven traditionelt set sidder i hver sit hjørne med deres egen lille opfattelse af tingene.
- Vi kommer let til at se det som forhindringer: Byplanlæggeren må ikke bygge i hullerne, vejmanden skal pludselig indrette sig efter vand i stedet for udelukkende trafik, og forsyningsselskabet må være med på, at det ikke bare gælder om at få vandet væk.
Men beskeden er klar nok:
- Vi skal koble kompetencerne sammen. Vi får boligsociale løft, vi kan omdanne veje, så de bliver sikrere og smukkere, vi kan få naturen ind i byen, vi kan kombinere vand, leg og byrum. Og fordelen for bygherren er, at vi kan få medfinansieret projekter, som alligevel skulle have været lavet, siger Søren Gabriel.
De sammenkoblede løsninger har for længst sat sit præg på Orbicon.
- Vi er vokset fra tre medarbejdere til mere end 40 alene i afdelingen i Roskilde, og i dag er ingeniørerne i mindretal. Nu er vi også geografer, arkitekter, landskabsarkitekter, landskabsforvaltere, agronomer og urbane designere, siger Søren Gabriel.
Byens Gulv er et samarbejde mellem Københavns Universitet, Dansk Beton Belægningsgruppen, Dansk Byplanlaboratorium, Danske landskabsarkitekter, Danske Anlægsgartnere, Kommunal Vejteknisk Forening og ingeniørforeningen IDA, Trafik og byplan.