En baby på 600 ton fik navnet Alice
Det københavnske metrobyggeri nåede en ny milepæl torsdag, da skuespiller og performer Anne Marie Helger døbte tunnelboremaskinerne, der skal bane vej til Nordhavnsmetroen
5
Billeder
Den godt 140 meter lange tunnelboremaskine Alice vejer næsten 600 ton. Maskinen går i gang med tunnelarbejdet i den kommende uge. (Foto: Christian Brahe-Pedersen)
Fire boremaskiner er allerede opkaldt efter gamle københavnske telefoncentraler, og torsdag var det københavnske metrobyggeri så klar til endnu en milepæl – dåben af en ny tunnelboremaskine.
Det var med den farverige skuespiller og samfundsrevser Anne Marie Helger i en af hovedrollerne, og hun var med egne ord med til at føre noget nær undergravende virksomhed midt i det københavnske metrobyggeri.
I strålende solskin og med en skyfri himmel at kigge op til tog hun sammen med bygherrer, entreprenører, Metroselskabet og pressefolk turen 17 meter ned i Københavns undergrund, da metrobyggeriet nåede til Københavns nye bæredygtige bydel, Nordhavn.
I 2019 skal den københavnske metro nemlig være klar til at køre godt 11.000 daglige passagerer til og fra Nordhavn, når den nye Nordhavnslinje åbner. Linjen, der er en afgrening af den kommende Cityring, får foreløbig to stationer, Nordhavn og Orientkaj.
Sejlklub i hovedrollen
Den godt 140 meter lange og næsten 600 ton tunge boremaskine, der skal bore fra Nordhavn til den eksisterende byggeplads ved Sortedams Sø på Østerbro, hvor Cityring-arbejdet er i gang, manglede endnu et navn.
Anne Marie Helger var udset til gudmor og til at forestå dåben af boremaskinen, der fra den kommende uge er klar til tunnelarbejdet med navnet Alice på siden.
Opkaldt efter Alice van Wylich-Muxoll, der er en af stifterne af den nærliggende Kvindelig Sejlklub tilbage i besættelsestiden.
”Vi er gået under jorden, og jeg er klar til at lave undergravende virksomhed. Det er ikke hver dag, at man får lov at være gudmor til en kæmpe babypige på 600 ton. OK – den vokser så heller ikke med årene”, sagde Anne Marie Helger, der tydeligt morede sig over sin nye rolle som gudmor for en boremaskine og samtidig ikke glemte at rose de mange borebisser, der arbejder på det københavnske metroprojekt.
Døbt i champagne
”Vi må bøje os for deres ekspertise”, lød rosen fra skuespilleren, inden hun lod den store champagneflaske smadre mod tunnelboremaskinen.
For entreprenørerne på Nordhavnsprojektet MetNord JV, Züblin og Hochtief, var dåben af Alice og den anden tunnelboremaskine, der fik navnet Frida opkaldt efter Kvindelig Sejlklubs første båd, en markering af dels et exceptionelt sikkerhedsarbejde med få arbejdsulykker samt med en for metroprojekter stor lokal opbakning.
”Vi oplever stor opbakning fra borgerne i København, og som vi oplever det, er det ikke normalt ved metrobyggerier i andre europæiske byer”, sagde Frank Haehnig, der er formand for Metnord JV.
Kobles på Cityringen
Nordhavnslinjen koster 2,9 mia. kroner at anlægge, men ved at etablere linjen i forlængelse af etableringen af Cityringen spares der omkring 300 mio. kroner i forhold til, hvis den skulle etableres på et senere tidspunkt.
En af årsagerne er, at der allerede er etableret en byggeplads i Sortedams Sø under arbejdet med Cityringen.